Batman & Robin
Samen met “Con Air”, “Speed 2” en “Men In Black” moet het vierde avontuur van de “caped crusader” tijdens de kalme zomermaanden het schone weer maken aan de bioscoopkassa.
In zijn vorige Batman-avontuur, ” Batman Forever“, maakte regisseur Joel Schumacher al duidelijk komaf met de geheimzinnige en getormenteerde Batman-figuur uit Tim Burtons ” Batman” en ” Batman Returns“. De donkere romantiek van Burton krijgt bij Schumacher een lawaaierige MTV-look mee. Weg is het grillig expressionisme van Burton, Schumacher dompelt de blitse actiescènes en de gespierde decors onder in fel roze, blauwe, rode en groene tinten.
” Batman & Robin” is nog drukker en snediger dan “Batman Forever”. Deze keer neemt het dynamische duo het op tegen Mr. Freeze en zijn moordende handlangster Poison Ivy. Zowel in de strips, het feuilleton en de vorige filmadaptaties krijgt het kwade een extravagante look aangemeten om Gotham City, en de rest van de wereld, naar de verdoemenis te helpen.
Schwarzenegger oogt indrukwekkend in zijn diepvriespak. Met zijn vrieskanon blaast hij iedereen en alles onder een dodelijke ijslaag. Helaas bezitten zijn dialogen niet dezelfde kracht. Arnie’s Duits accent wekt bij elke zin ongewilde lachsalvo’s op. Zijn one-liners zijn van een dergelijk idioot niveau dat het karikaturale van Mr. Freeze onnodig in de verf gezet wordt. Pijnlijker nog is Uma Thurmans afgang als Poison Ivy. Haar visie op mannen maakt ongetwijfeld de beste repliek van de film uit. Haar overige statements zijn echter zo belachelijk dat Thurmans een voortdurend ongeloof uitstraalt. De enige die zich recht weet te houden, is George Clooney als de nieuwe Batman.
De pogingen van scenarist Akiva Goldsman om enige emotie en diepgang aan de personages te verlenen, verzinkt in de overdosis aan effecten en actie. Nog meer dan in de vorige Batman-films, zijn Batman en The Boy Wonder Robin superhelden met een uitgesproken stripkarakter. Hoewel hun mannelijke uitstraling door Schumacher benadrukt wordt in close-ups van bipsen en spierballen, zijn de meisjes Poison Ivy en Batgirl voor een keer meer macho dan de heren die het kwade en het goede symboliseren. De opzwepende score van componist Elliot Goldenthal wordt afgewisseld met materiaal van The Smashing Pumpkins, Moloko en Underworld. Ze stuwen Schumachers stripgeweld tot een ongekende snelheid. De vraag die erbij gesteld kan worden, is of het gebruik van een gesofisticeerde belichting en flitsende montage ontbrekend talent moet verdoezelen of gewoon dient om de afgematte toeschouwer wakker te houden. Dit zal de fan evenwel worst wezen.
PIET GOETHALS
“Batman & Robin” wordt vanaf 16 juli losgelaten op de Belgische bioscoopbezoeker.
Batman & Robin Overdosis effecten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier