Bärbel Buyse (40) ‘Een tocht over golven’
Bärbel Buyse werd een jaar geleden als vrouwelijke ondernemer van het jaar bekroond met de Womed Award. De dynamische West-Vlaamse leidt in Beveren-Waas samen met zakenpartner Guido Vandenabeele twee succesvolle zusterbedrijven. Sepia focust op dienstverlening rond promotioneel- en eventmateriaal, terwijl Tinta gespecialiseerd is in bedrukt visibiliteitsmateriaal zoals parasols en vlaggen.
TRENDS. Bent u nog altijd blij dat u hebt deelgenomen aan de Womed Award?
BÄRBEL BUYSE. “Heel blij, omdat het me vertrouwen heeft gegeven. Niet om door te gaan, want dat zit sowieso in mij, maar wel om meer mijn mening te durven geven voor een breder publiek.”
Ook intern?
BUYSE. “Neen, daar had ik geen last van ( schatert). Maar dus wel om te durven spreken in het openbaar voor andere ondernemers, om hen te motiveren. Het was voor mezelf wel een tocht over golven. Ik vaar graag, vandaar. Door de drukte van het ondernemen in combinatie met het gezinsleven had ik eigenlijk geen tijd voor netwerken. Maar de award dwingt je daartoe. Er werd van me verwacht dat ik her en der zou spreken, terwijl ik dacht: ‘wat heb ik eigenlijk te zeggen?’. Ik ben een West-Vlaamse, bescheidenheid zit er wel wat in. Maar wanneer je dan toch je verhaal brengt, voel je dat je anderen inspireert om verder te gaan in het ondernemerschap. Iedereen wil natuurlijk een succesverhaal horen. Dat is niet altijd vanzelfsprekend, want je kampt dagelijks met operationele problemen. En dan moet je ‘s avonds doen alsof alles perfect loopt. Ik vond die contradictie soms wel boeiend ( lacht).”
Hoe verging het Sepia en Tinta?
BUYSE. “Zeer goed. Omdat we vooral actief zijn in de automobielsector, de bandensector en de petroleumsector voelen we de onzekerheid door de recessie. We gaan wel zoals voorgaande jaren nog altijd uit van een groei van 10 procent. Om in tijden van crisis nog 10 procent te halen, moet je al goed presteren. Maar we hebben erop geanticipeerd en we zijn met nieuwe activiteiten begonnen en kijken met Tinta naar nieuwe landen.”
“We hebben ook een manager aangetrokken voor Tinta. We hebben veel kansen en ideeën die we nog willen ontwikkelen, maar we hebben weinig tijd. Dus breiden we het management uit, zodat we zelf geen remmende factor vormen, maar opnieuw entrepreneurs kunnen zijn. De Womed Award heeft me daarin ook een beetje de ogen geopend, omdat je in contact komt met andere entrepreneurs die aantonen dat je moet kunnen loslaten om verder te gaan.”
Heeft de award uw business beïnvloed?
BUYSE. “Sepia en Tinta zijn breder bekendgeraakt. We krijgen sollicitanten van een hoger niveau. Die weten beter waarvoor we staan. Of we ook door potentiële klanten sneller worden opgepikt, weet ik nog niet. We werken altijd met heel langlopende contracten.”
Waarom eigenlijk een award voor vrouwen?
BUYSE. “Omdat het nodig is. Het is voor een vrouw nog altijd veel moeilijker om als ondernemer te starten dan voor een man.”
BE. L
“Wanneer je je verhaal brengt, voel je dat je anderen inspireert om verder te gaan in het onder- nemerschap”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier