Bang van Twitter
Sociaalnetwerksites bieden CEO’s een kanaal om rechtstreeks met hun klanten en het publiek te praten. Maar zeker bij grote bedrijven bestaat er nog veel schroom tegenover het medium, zelfs nu het al zeven jaar bestaat.
CEO’s van Bel-20 hebben 21 volgers
De CEO’s van de bedrijven in de Bel-20, de leidende index van Euronext Brussel, houden zich ver van Twitter. Vreemd is dat misschien niet. Beursgenoteerde bedrijven proberen hun communicatie strak te regisseren. Ze zijn bang dat een flater op Twitter imagoschade veroorzaakt. Maar bedrijfsleiders moeten dat risico afwegen tegen de voordelen van de sociaalnetwerksite: authentieke en directe communicatie met klanten en werknemers.
De moedigste der Belgische CEO’s
Dat Wouter Torfs sterk inzet op Twitter, is bekend. Het pr-bureau Finn maakte een lijstje van de overige Belgische CEO’s die de berichtensite actief gebruiken. Marc Coucke van Omega Pharma heeft het vooral over wielrennen, Philippe Rogge van Microsoft België stelt in zijn bio expliciet dat de tweets zijn opinie weerspiegelen, en niet die van zijn bedrijf. Twee CEO’s uit de energiesector zijn Christophe Degrez van Eneco België en Tom Van de Cruys van Lampiris. Hans Similon van Mobile Vikings verstuurde de meeste tweets: 5043. Ook Inge Geerdens van CV Warehouse, Bogdan Vanden Berghe van 11.11.11 en James Mennekens van Pierre & Vancances interageren met hun volgers. Een nieuwkomer is Steven Martens, de CEO van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB). Hij postte sinds 7 januari 59 berichtjes, die hem 1354 volgers opleverden.
De baas van Twitter
De CEO van Twitter, dat in San Francisco is gevestigd, is Dick Costolo (@dickc, 1,05 miljoen volgers). Hij was COO van de groep, tot hij in 2010 het roer overnam van medeoprichter Evan Williams (@ev, 1,59 miljoen volgers), die in het bedrijf actief is gebleven. Het management heeft dit jaar enkele tools gelanceerd om de inkomsten uit reclame te verhogen. Het New Yorkse marktonderzoeksbureau eMarketer schat dat de reclame-inkomsten van Twitter daardoor in 2013 zullen stijgen tot 545,2 miljoen dollar, tegenover 288,3 miljoen dollar in 2012. Volgens experts bestaat de kans dat de sociaalnetwerksite dit jaar naar de beurs gaat.
CEO’s worden mediasterren
Het aantal volgers van bekende CEO’s van multinationals benadert dat van popsterren. Richard Branson (@richardbranson), de CEO van Virgin, heeft op Twitter 2,98 miljoen volgers en hij tweette 3019 berichten. Mediatycoon Rupert Murdoch (@rupertmurdoch) is minder actief: 415.084 volgers en 806 tweets. De 757 tweets van Marissa Mayer, de baas van Yahoo! (@marissamayer), leverden haar 293.086 volgers op.
BENNY DEBRUYNE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier