Baanvast
Vier jaar na het debâcle van ’92, zit Coulier Transport duidelijk weer op de goede weg. Er staat winst op de tabellen. En via overnames groeit het bedrijf tot een generalist van het tankvervoer.
De cowboy op het steigerende paard is van de flanken van de witte tankwagens verdwenen. Die fiere uitstraling heeft Coulier Transport uit Hamme verloren na het faillissement in 1992. Als specialist in het tankvervoer had het oplossingen ontwikkeld voor het baanvervoer en het gecombineerd transport van chemische producten, gassen en poedervormige producten. Maar de ambities van eigenaar Frank Lernooverwoekerden het strak beheer dat in deze moeilijke sector een noodzaak is. Met fatale gevolgen.
Sindsdien is het ooit zo trotse Vlaamse bedrijf in Franse handen. Eind 1992 koos de groep Samat, leider op zijn Franse thuismarkt, voor een relance van Coulier, geïntegreerd in een Europees netwerk, eerder dan voor inplantingen onder eigen naam op Belgische en Nederlandse bodem. Samat, geconsolideerd 6 miljard Belgische frank omzet, is groot geworden met dezelfde specialiteiten als Coulier : het transport van gevaarlijke producten uit de chemische en petrochemische industrie. De discrete, efficiënte Fransen werken nu al twee jaar aan nieuwe groeiassen voor het bedrijf uit Hamme. De twee sleutelwoorden : overnames en… waterzuivering.
NIEUWE KANSEN.
Vandaag beschikt Coulier over een vloot van 160 trekkers en 422 opleggers en tanks. Het telt om en bij 110 werknemers. In 1995, het eerste boekjaar sinds de overname dat met een positief resultaat (1,5 miljoen frank winst) werd afgesloten, bedroeg de omzet 684 miljoen frank. Dat de schulden dat jaar met 100 miljoen frank omhoogschoten, is geen slecht teken, integendeel : Coulier verwierf voor 93 miljoen de terreinen en gebouwen waarin het al altijd huisde, maar die als uitloper van het faillissement tot dan nog in handen waren van een Nederlandse firma.
Het bedrijf wist het vertrouwen van veel van zijn vroegere klanten te bewaren, bedient nu het merendeel van de grote groepen in de chemie, de petrochemie en de bouw, en heeft bovendien door middel van verscheidene overnames zijn positie versterkt. In 1995 slokte Coulier gastransporteur Dressen en het ammoniaktransport van de firma De Dycker op. Dit jaar werd een deel van de activiteiten van Intralux (Luxemburg) ingepalmd. Jean-Jacques Martens, algemeen directeur van Coulier, stelt onomwonden : “Wij kijken uit naar nieuwe kansen om ons werkterrein uit te breiden en ons te positioneren als een allrounder in het tankvervoer.”
Zo’n visie veronderstelt een dosis creativiteit. Zo hebben L’Oxhydrique Internationale, de Belgische nummer 2 van de cryogene gassen (zuurstof, waterstof en stikstof) en ACP, de Europese specialist van de CO2-distributie, akkoorden gesloten met Coulier voor nieuwe transportformules. Coulier verzorgt voor L’Oxhydrique de tractie, het technisch onderhoud van de opleggers en de planning van de transporten. “Zo kan L’Oxhydrique zich op zijn hoofdactiviteit concentreren,” vertelt Jean-Jacques Martens. “En bovendien zijn de totale transportkosten een stuk lager.” Dezelfde argumenten gelden voor ACP, want Coulier heeft niet alleen de transportactiviteit maar ook de chauffeurs van het bedrijf uit Zolder overgenomen.
Als volgende objectief (“nadat we een overname of partnership op de Waalse markt tot een goed einde hebben gebracht”) wil Jean-Jacques Martens de volledige logistiek en distributie overnemen van derden die reeds over hun eigen vloot beschikken. Met als kers op de taart de mogelijkheid dat Coulier het brandstoftransport voor z’n rekening neemt.
HANDICAP WORDT TROEF.
Coulier heeft overigens nog een andere opportuniteit ontdekt : waterzuivering ! Het tankreinigingsstation van het bedrijf werd indertijd gebouwd met een waterzuiveringsinstallatie met een te grote capaciteit. Die handicap wordt nu omgebouwd tot een troef : dan maar water van derden behandelen ! Er wordt momenteel gepraat met twee bedrijven van de groep Watco, namelijk Sonneville en Sotradec. Ook de schoonmaak van de kleine (1000 l.) intermediate bulk containers uit de chemische industrie ontwikkelt Coulier. Let wel : het bedrijf is niet van plan om zich in deze activiteiten te specialiseren. “Het is gewoon een bijkomende service die wij ontwikkelen omdat we er nu eenmaal de capaciteit voor hebben,” vertelt Serge De Wolf, kwaliteitsmanager van Coulier.
Toen ze de vernieuwing van haar uitbatingsvergunning aanvroeg, heeft de firma haar bedoelingen verduidelijkt : Coulier zal tot 100 m3 per dag normaal vervuild afvalwater van derden kunnen ontvangen. Dat is ongeveer 30 tot 40 procent van de hoeveelheid die het voor eigen rekening zuivert. Een mooi extra bronnetje van inkomsten.
F. MX/C. SF
JEAN-JACQUES MARTENS (COULIER TRANSPORT) Speurend naar overname-opportuniteiten en nieuwe transportformules.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier