AXA BELGIË TACKELT ZIJN PROBLEEM IN LEVENSVERZEKERINGEN
De verzekeraar AXA België schrapt 650 van de 4300 banen. Dat is een antwoord op de aanhoudend lage rente, waardoor de activiteit levensverzekeringen verlieslatend is.
AXA België snoeit de volgende twee jaar 650 banen weg. Vooral de IT-afdeling en de afdeling Leven worden getroffen, zeggen de vakbonden. AXA wil zijn activiteiten concentreren in drie vestigingen in Brussel, Antwerpen en Luik. De kantoren in Gent, Leuven, Charleroi en Eupen gaan dicht. Ook de lonen moeten naar beneden.
Een ingrijpende herstructurering, maar één die zich opdrong. AXA België kende in het verleden veel succes met zijn Crest-producten. Die gingen vaak gepaard met hoge en langlopende verplichtingen tegenover de klanten. Vorige week lanceerde AXA nog een uitkoopbod op zijn Crest20-gamma omdat de levenslange garanties te zwaar wogen.
Verlies in Leven
De Nationale Bank van België waarschuwde al een paar keer dat de aanhoudend lage rente het bepaalde levensverzekeraars almaar moeilijker maakt hun verplichtingen af te dekken. Die boodschap sloeg op maatschappijen zoals AXA, met veel contracten met een hoge gegarandeerde rente (meer dan 3 en soms zelfs meer dan 4 procent) in portefeuille.
Als die verzekeraars hun obligaties moeten herbeleggen, gebeurt dat tegen de huidige, veel lagere marktrente. Om hun verplichtingen na te kunnen komen, zijn ze bijna verplicht hun obligaties met een hoge rentecoupon bij te houden. Daardoor missen ze mooie meerwaarden, die in het verleden gebruikt werden om de winst te spekken. Bovendien zijn de huidige rentetarieven voor tak21-verzekeringen zo laag dat er nog weinig interesse bestaat voor die producten, waardoor de premie-instroom daalt.
Die ongunstige evolutie valt af te lezen uit de resultaten van het levensverzekeringsbedrijf van AXA België NV (de kern van de onderneming, exclusief enkele kleinere verzekeringsdochters en de vastgoedparticipaties). In 2015 vielen de premie-inkomsten in Leven met 6 procent terug. Bij particulieren bedroeg de omzetdaling zelfs 12 procent of bijna 150 miljoen euro. Daarnaast kelderden de opbrengsten uit de investeringsportefeuille met meer dan 200 miljoen euro.
Als gevolg daarvan kwamen de levensverzekeringsactiviteiten van AXA België vorig jaar uit op 189 miljoen euro verlies. De schadeverzekeringen waren ruim winstgevend, maar konden het verlies in Leven niet goedmaken. Daardoor klokte de nv AXA België 2015 af op een verlies van 97,6 miljoen euro. Dankzij de goede prestaties van de filialen en het vastgoed was er op geconsolideerd niveau winst.
Nieuwe focus, simpeler structuur
Maar de statutaire cijfers tonen dat de kern van AXA België, de vroegere verzekeraar Royale Belge, geen geld meer verdient aan zijn tak Leven. AXA België besliste dan ook vanaf volgend jaar geen nieuwe individuele levens- of beleggingsverzekeringen (tak 21 en tak 23) meer aan te bieden. De maatschappij gaat zich concentreren op schadeverzekeringen en producten voor pensioenopbouw (verzekeringscontracten met recurrente premies). In beide staat AXA behoorlijk sterk. Klanten die beleggingsalternatieven zoeken, kunnen terecht bij de bank en de vermogensbeheerder van AXA.
Bovendien wordt het mes gezet in de kosten. Het is een publiek geheim dat AXA België een grote en logge organisatie is, die bovendien in een te ruime infrastructuur huist. Volgens woordvoerder Laurent Winnock wees onderzoek uit dat de lonen bij AXA België van de hoogste in de Belgische verzekeringssector zijn.
CEO Jef Van In, die eerder AXA Bank afslankte, laat er dan ook geen gras over groeien. De structuur moet simpeler worden, zodat de verzekeraar een wendbare en efficiënte onderneming wordt, zo staat te lezen in een persbericht. Dat betekent: minder uitgaven, minder hoge lonen, minder aantrekkelijke pensioenplannen, minder functies, minder mensen, minder kantoren. De directie wil naar eigen zeggen het aantal ontslagen zo veel mogelijk beperken.
Dankzij die kostenbesparingen wil Van In ook het geld vrijmaken om de komende vijf jaar 200 miljoen euro te investeren in de digitale transformatie van de verzekeraar. In samenwerking met de makelaars, het favoriete distributienet van AXA in België, moeten de klanten sneller en mobieler toegang krijgen tot de verschillende vormen van dienstverlening.
De artikelen op deze pagina’s verschenen de voorbije week al in The Daily Trends, het dagelijkse nieuwsmagazine van Trends. Als abonnee leest u The Daily Trends gratis op thedailytrends.be, of via de app.
PATRICK CLAERHOUT
Een ingrijpende herstructurering drong zich op.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier