AWAKENING INTERNATIONAL. PRETTIG GESTOORD

De klassieke zakenwereld is te eng. Awakening International laat de kunstige kreatieven los.

De bedrijfsbrochure van leasebedrijf Unilease toont een foto van een koperkwintet. Een pagina verder een koncertpianiste, die vol overgave de toetsen streelt. Bekende musici voor het personeel ? Niet meteen, maar wel bekende gezichten. Want het zijn eigen werknemers die op de foto staan. Overal in het bedrijf hangen opnieuw die foto’s.

De vondst komt van de vzw Awakening International. “Wij willen energieën die in het bedrijf aanwezig zijn kreatief gebruiken, ” zegt bestuurder Jan Van Craesbeeck. “Als je het kreatieve met het commerciële wil koppelen, word je in het bedrijfsleven nog te veel als een kunstenaar beschouwd. En dat heeft een negatieve, zweverige bijbetekenis. “

Jan Van Craesbeeck leidt Awakening samen met Jonny Kiggen. De vzw werd anderhalf jaar geleden opgericht om meer artistieke projekten in de bedrijfswereld mogelijk te maken. Met de opbrengst van Awakening worden “projekten gesteund en begeleid die een meerwaarde aan de maatschappij bieden” : zo werd een affiche voor een antidrugscampagne gelanceerd ; en een met uitsterven bedreigde bevolkingsgroep in Indonesië, de Mentawai, wordt financieel geholpen.

Van Craesbeeck en Kiggen zijn al vijftien jaar aktief in de kommunikatiewereld. Ze leiden het kommunikatiebureau Regulus, dat interne en externe kommunikatie verzorgt. In 1994 werd een omzet gehaald van 6 miljoen frank, Awakening haalt voor het eerste boekjaar 1 miljoen frank. Beide bedrijven hebben drie werknemers. Ook de tarieven zijn hetzelfde. “Regulus is het commerciële. Awakening het delen en geven, ” zegt Jonny Kiggen, die ook graag refereert aan trend-voorspelster Faith Popcorn. “Er is een enorme nood aan etische projekten. Bedrijven zijn op zoek naar waarden. De grootte van het bedrijf heeft voor ons geen belang. Wél moet het een mensgericht bedrijf zijn. “

Voor Diners Club tekende Kiggen drie schilderijen voor de lounge in de luchthaven. Nog in Zaventem werd de winkelinrichting van Unicef door Awakening gemodelleerd. Een van de meest ambitieuze projekten is de herinrichting van de bedrijfslokalen van het studiebureau Gedas (zie : Trends, 24 augustus 1995). Een 55 meter lange, klaustrofobe gang wordt er hét middel tot kommunikatie tussen de 150 ingenieurs. “Kreativiteit in een prettig gestoorde omgeving, ” verantwoordt Jan Van Craesbeeck het opzet.

JONNY KIGGEN EN JAN VAN CRAESBEECK (AWAKENING INTERNATIONAL) Meer artistieke projekten in de bedrijfswereld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content