AUXILMAT. STEAK OP KOKOSNOOT

Kokosnootschelpen zijn afval. Maar Auxilmat maakt er houtskoolbriketten van.

“Het produkt heb ik heel toevallig leren kennen, ” vertelt Pierre Hacha, direkteur van Auxilmat NV uit Herent. “Maar na een vergelijkende test met andere briketten, was ik helemaal gewonnen voor houtskool uit kokosschelpen. Niet alleen vanuit ekonomisch standpunt, ook uit persoonlijke zorg voor ontwikkelingspolitiek en milieu. Voor 1 kilo houtskool heb je 5 kilo hout nodig, maar die schelpen liggen in Indonesië voor het rapen. “

De voorbije jaren wisselde Hacha technologische kennis uit met de Indonesische producent PT Siantan Suryatama uit Kalimantan. Samen zochten ze een opening op de Europese markt, een naam, de vorm, de verpakking en promotie. Het resultaat werd een milieu- en mensvriendelijke barbecuebrandstof, waarvoor geen tropisch regenwoud meer hoeft te sneuvelen en dat ruim 2000 Indonesiërs een inkomen verschaft. “Alles aan Cococha is handwerk en wij staan erop dat de mensen daarvoor behoorlijk betaald worden, ” stelt Hacha. “Zes jaar geleden begonnen we in dit projekt te investeren en in 1994 haalden we een break-even. ” Cococha van Cocos Charcoal brandt drie keer langer dan gewone, gezuiverde houtskool, dus heb je er minder van nodig. Er is bijna geen rookvorming en ruim 80 % minder as dan bij gewone briketten. Auxilmat beheert de exclusieve import voor de Benelux, een bedrijf uit Hannover bestrijkt de Duitse markt.

In ons land zijn al lang geen kolenbranders meer aktief. Alle houtskool wordt dus ingevoerd. Het binnenlands verbruik wordt op 6000 ton per jaar geraamd, waarvan 300 ton onder vorm van briketten. “En 200 ton daarvan is Cococha, ” zegt een trotse Hacha. “In verhouding met Duitsland is dat nog maar klein bier. Daar wordt ruim 1500 ton verzet. “

Auxilmat werd in 1952 door grootvader Hacha opgericht. Zijn eenmansbedrijfje was toen volledig toegespitst op houtskool meestal in gemalen vorm voor industrieel gebruik : de metaal- en non-ferrosektor, filters, suikerraffinage… Na de Expo ’58 werd ook bij ons het fenomeen barbecue populair en nam het bedrijf er houtskoolbrokken bij. Het huidige Auxilmat met de derde generatie Hacha’s, neemt ruim één zesde van onze houtskoolmarkt voor zijn rekening. Daarnaast is het bedrijf ook aktief als doeane-agentschap, in overslag en stockage. Het stelt 14 mensen tewerk en is goed voor een jaaromzet van 65 miljoen frank.

PIERRE HACHA (AUXILMAT)Milieuvriendelijke “houtskool”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content