AUTOVERKOOP

INTERNET.

Hoewel de hooggestemde verwachtingen over de verkoopmogelijkheden via het Internet de laatste tijd wat getemperd worden, zijn er toch uitzonderingen. Vooral in de Verenigde Staten groeit de verkoop van auto’s via het Internet.

Alle autofabrikanten beschikken reeds enige tijd over een Website met informatie over hun modellen ; nu beginnen ook de dealers te volgen. Thomas Pappert van Chrysler voorspelt dat in het jaar 2000 een kwart van de autoverkoop in de VS via het Web zal gebeuren. Bij Chrysler bedraagt dat aandeel nu twee procent.

Voor de kopers van een auto biedt het Web talrijke voordelen. Zij kunnen de modellen uitgebreid bekijken op het Internet, allerlei testgegevens opvragen, de opties bestuderen en de prijzen bij verschillende dealers vergelijken. Momenteel beschikt nog geen tien procent van de 50.000 Amerikaanse autoverkopers over een Website.

Een goed voorbeeld van de Internet-autoverkoper is Dave Smith Motors, een Chrysler-dealer in het dorp Kellog (Idaho). Vorig jaar verkocht Smith 4783 nieuwe wagens en zowat 1000 tweedehands auto’s. In het noordwesten van de VS is hij bekend voor zijn lage prijzen. Dat imago ondersteunt hij met reclame en informatie op het Internet. Twee werknemers hebben een volledige dagtaak aan het beantwoorden van de elektronische post. Dave Smith rekent erop dat de verkoop via het Internet massaal zal doorbreken in het volgende anderhalf jaar.

De nieuwe elektronische mogelijkheden zullen ook de grondbeginselen van het verkopen in vraag stellen.

Verkoop via het Internet doorbreekt de strakke gebiedsafbakening van de concessiehouders van automerken, en begunstigt verkopers die niet aan een bepaald merk gebonden zijn.

De concurrentie tussen de dealers, ook binnen hetzelfde merk, zal verscherpt worden.

Verkopers die niet tot een gevestigde garage behoren, zullen een snel groeiende omzet verwezenlijken.

BEMIDDELAAR.

In de Verenigde Staten ontwikkelt zich een nieuwe dienstverlening in de sector van de autoverkoop. Nieuwe firma’s zoals Auto-by-Tel en AutoVantage zijn telefonisch of elektronisch bereikbaar voor consumenten die een nieuwe wagen willen aanschaffen.

De potentiële kopers delen hun wensen en verlangens mee, en worden door de bemiddelaar via het netwerk geïntroduceerd bij een dealer in hun woonomgeving. Deze laatste zorgt dan voor de praktische afhandeling van de verkoop. Indien gewenst, wordt ook bemiddeld voor financiering en/of verzekering van de auto.

Er zijn ook onafhankelijke makelaars die aan potentiële klanten de aanbiedingen van verschillende autoverkopers voorstellen. Met het zogeheten Car-Point biedt Microsoft via zijn informatienetwerk de mogelijkheid om contacten te leggen tussen kopers en verkopers. Een bekend informatieleverancier in de VS is Edmund’s, waar de consument via elektronische weg terechtkan voor uitgebreide prijslijsten en andere berichtgeving over de automarkt.

Bron : Trendletter 4/97.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content