Autorijden op het net
Gekoppeld aan de publieke Internet-site beschikt het verkooppersoneel bij Interleasing over een eigen “Intralease-pakket”. Een Intranet dat moet toelaten om standaardcontracten te personaliseren.
Hoe kan je Internet en Intranet inpassen in een bedrijf dat zich specialiseerde in het leasen van auto’s en het beheer van wagenparken ? Interleasing bewijst het elke dag. Op de website van het bedrijf surfen potentiële klanten chauffeurs of vlootbeheerders moeiteloos naar een pagina die hen een offerte levert voor een auto op maat. En heeft de klant speciale wensen, dan stuurt hij gewoon een e-mailtje naar de commerciële dienst adres te vinden op de website , die per kerende elektronische post een gepersonaliseerd contractje stuurt.
Interleasing is in omvang het derde leasingbedrijf op de Belgische markt, met 9 à 10.000 wagens en een jaaromzet van zo’n 2,5 miljard. “Maar waar je je best niet op blindstaart”, zegt Jos Van Roosbroeck. “Onze kostenstructuur ligt helemaal anders dan in de meeste productiebedrijven.”
Interleasing heeft 16 samenwerkingsverbanden over heel Europa. De Benelux-vestigingen horen thuis onder de Nederlandse financiële Athlon-groep. Interleasing verhuurt vooral auto’s, maar een kwart van de omzet wordt gerealiseerd in het beheer van wagenparken voor derden. En die activiteit groeit. “We willen voor elk wagenpark een oplossing bieden, de klant ook precies uitleggen hoeveel hij waarvoor betaalt.” Precies uit die bedrijfsfilosofie is inmiddels zo’n twee jaar geleden de Internet-site gegroeid. Van Roosbroeck : “Enquêtes binnen het bedrijf hadden uitgewezen dat we voor één contract gemiddeld 17 communicaties tussen het bedrijf en de klant nodig hadden. We dachten dat we dat aantal fel konden terugschroeven, misschien zelfs tot nul herleiden. Daarom leek het Internet, inmiddels toch een universeel medium, de ideale brug naar de klant.”
De website van Interleasing werd gebouwd door het Gentse The Reference en had op veel andere websites vooral zijn private karakter voor. Naar Interleasing surfen kan iedereen, maar wie meer dan de homepage of de lijst met promoties van de grote automerken te zien wil krijgen, moet een paswoord aanvragen. “Met zo’n paswoord kan de klant de computer laten zoeken naar een leasingcontract dat bij zijn budget past. Of hij kan on line offertes aanvragen voor maximaal twintig wagens, compleet met opties en metaalkleur.” Een chauffeur kan zelf ook bestellen, maar dan passeert die bestelling eerst langs een interne link en komt ter goedkeuring terecht in de postbus van de vlootbeheerder in het bedrijf waar hij werkt.
Anderhalf jaar na de introductie van de website bleven de commerciële diensten in het bedrijf toch enigszins op hun honger. “Omdat de klanten niet alles konden kiezen en toch nog bijkomende vragen hadden die ze dan moesten e-mailen, faxen of doorbellen, bleken onze doelstellingen niet helemaal bereikt”, zegt Van Roosbroeck. “Dus moesten we extra-mogelijkheden creëren, om ook die bedrijven van dienst te zijn die alleen bij die bepaalde garage hun auto wilden kopen, of die erop stonden dat een bepaalde verzekeringsmaatschappij voor hun papieren instond of die specifieke eisen stelden inzake de pechverhelpingsdienst. Alleen : deze dienstverlening krijg je niet in een standaardpakket verwerkt. Met Internet konden we 80 % van de problemen oplossen, maar die andere 20 % moest ook uit de wereld worden geholpen.”
Dus kwam er met Intralease een tweede systeem van selectieve toegang, waarvoor alleen de commerciële diensten van het bedrijf een paswoord krijgen. En die hoeven zich niet per se te houden aan de voorwaarden die aan het gecomputeriseerde bedrijfsprofiel van de klant vasthangen. “De verkoper verwerkt de vraag in een offerte, die vervolgens door de betrokken dienst goedgekeurd of afgevoerd wordt,” zegt Van Roosbroeck.
De introductie van Intralease was een succes, klinkt het binnen het bedrijf. Tenminste, nadat bepaalde kinderziektes overwonnen werden. “Vorige zomer liet het systeem nog niet toe dat de verkopers basisoffertes op hun scherm tevoorschijn toverden. Ze moesten alles overtikken, verloren verschrikkelijk veel tijd en dat maakte het systeem onrendabel. Bovendien waren er performantieproblemen. Ten eerste omdat we met werkstations zonder harde schijven werken, die allemaal gestuurd worden vanuit een centrale opstarteenheid. Ten tweede omdat het grafische uiterlijk van ons Intranet té zwaar overkwam. Een nieuw ontwerp, lokale paginering en binnenkort mogelijks een nieuw besturingssysteem hebben die problemen opgelost.”
En Interleasing heeft er een uitstekend werkinstrument bij. Van Roosbroeck : “Vroeger maakten we van elke vraag een nota. Maar nota’s sukkelen verloren, doen je tijd verliezen, schenden je imago. De toepassingen van Internet- en Intranet leveren ons enorme tijdswinsten op en maken ons werk efficiënter.” Bovendien creëert de methodiek ook enorme mogelijkheden als je de bedrijfsactiviteit wilt analyseren.
“In geen tijd heb je statistieken getrokken voor alle (Belgische) vestigingen”, zegt Van Roosbroeck. “Wat meteen een geweldige hulp is als je vergelijkingen wil maken.” Statistici onder de klanten komen ook aan hun trekken. “Vlootmanagers kunnen uitzoeken welke auto’s in het wagenpark te veel kilometers gereden hebben, welke buitensporig veel onderhoud kostten en waar het brandstofverbruik te hoog was. Ze kunnen trouwens zelf invoeren op welke percentages ze de grens willen trekken.”
F.D.
JOS VAN ROOSBROECK (INTERLEASING) Zowel het Internet als het Intranet leveren ons enorme tijdswinsten op.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier