Automatisch of niet automatisch

Ad Van Poppel medewerker Trends

Honda heeft dit jaar de nieuwe VFR1200 gelanceerd. In 1982 zette Honda de VF750 op de markt, een watergekoelde viercilinder in V-opstelling met een inhoud van 750 cc (later 800 cc). Voor het modeljaar 2010 ging de VF-motor flink op de schop. Meer cc’s – nu 1273 – en een heel ander design met als doel een sportieve motor te hebben waarmee je ook comfortabel grote afstanden kunt maken.

Honda levert de VFR1200 in twee versies: met en zonder automatische transmissie. De uitvoering met gewone versnellingsbak doet wat die moet doen. Je hebt veel vermogen en koppel. De motor wekt vertrouwen. Al na de eerste meters is het alsof je nooit op een andere hebt gereden. De zit is goed, licht voorovergebogen, maar niet te sportief. De stuurhelften staan dan ook enkele centimeters boven de kroonplaat van de voorvork.

De motor is comfortabel. Draai je het gas open, dan versnelt die met gemak, maar niet zo dat je er een wauw-gevoel aan overhoudt. Sturen gaat precies, ook in druk fileverkeer. De wegligging is voor normaal gebruik meer dan behoorlijk. Je zit redelijk goed beschermd tegen weer en wind, al is het scherm van de stroomlijn wat aan de kleine kant. De cardan betekent onderhoudsvrij rijden.

Dat kun je ook allemaal zeggen van de automatische versie, die met een prijskaartje van 16.290 euro 1.300 euro duurder is dan de standaarduitvoering. Motoren met zo’n transmissie zijn echter vreemde eenden in de bijt. Succesnummers zijn die motoren nooit geworden. Motorrijders willen met de versnellingen kunnen spelen.

De VFR1200 heeft een dual clutch-systeem die de transmissie voor zijn rekening neemt. Je zet de motor in D (drive) waarmee je zuinig de kilometer aflegt. Bij 3.000 toeren voel je de motor schakelen. Zet je hem in S (sport) dan schakelt die bij 6.000 toeren. Het systeem en niet de rijder beslist wanneer er geschakeld moet worden.

De oplossing is om de automaat uit te zetten en zelf te schakelen met wijsvinger en duim. Een druk op een knop en de motor staat weer in automatische stand. Spelen met de koppeling bij stapvoetsrijden is er niet meer bij en dan moet je met bijremmen de motor in bedwang houden. Dat is even wennen.

motorkarakteristiek

voelt zeer vertrouwd aan

+

design

automatische bak vraagt gewenning

Specs

Motor: watergekoelde 1273 cc viercilinder V-opstelling, vier kleppen per cilinder, zes versnellingen, cardanaandrijving (ook met dual clutchversie, automaat)

Vermogen: 127 kW bij 10.000 toeren per minuut

Zithoogte: 815 mm

Gewicht (rijklaar): 267 kilo

Tankinhoud: 18,5 liter

Prijs: 14.990 euro (16.290 euro voor de automaat)

Info: www.honda.be

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content