Autobeurs van Tokio

Milieuzorg en innoverende spitstechnologie lopen als een rode draad door het merendeel van de auto’s en motoren op de Autobeurs van Tokio.

Files, parkeerproblemen en luchtvervuiling zijn in de Japanse grootsteden – nog veel meer dan in Europa – schering en inslag. Nieuwe micro- en mini-auto’s en nieuwe motoren moeten de individuele mobiliteit ook in de toekomst garanderen.

Volgens motoringenieurs van Honda zal het merk tegen 2003 klaar zijn met een berline die via brandstofcellentechnologie en elektrische motoren geen luchtvervuiling meer veroorzaakt. Uit de uitlaat komt dan alleen waterdamp. Tot die tijd werkt Honda met nieuwe VTEC-motoren. Ze zijn zuiniger dan de huidige generatie en vervuilen tot 50 % minder dan vereist door de Japanse normen. Belangrijk is ook dat Honda zijn eerste eigen zuinige turbodiesel (70 pk) met rechtstreekse injectie klaar heeft voor productie en export naar Europa.

Medio 2000 zal Lexus – het prestigemerk van Toyota – in Europa een sportcoupé aanbieden. Deze nieuwe Lexus zal als Coupé of als Cabrio beschikbaar zijn. De Sport-Lexus heeft een krachtige nieuwe, schone V8-motor. Lexus zal wellicht binnen afzienbare tijd berlines aanbieden die worden aangedreven door een nieuwe turbodiesel van VW-makelij.

Binnen de twee jaar brengt ook Mazda innoverende technologie naar Europa met de door een verfijnde roterende Wankelmotor aangedreven RX-Evolv. De op een sportwagen lijkende vierdeurs berline biedt plaats aan vier inzittenden, heeft een zuiniger verbruik dan de vorige Wankel in de RX7 sportwagen en heeft uitstekende prestaties. Volgend jaar zal Mazda een bloedmooie 4X4 in het SUV-segment ( Sport Utility Vehicle), de ‘ Activehicle‘, in Europa aanbieden. De klemtoon ligt dan niet meer op het terreinrijden, hoewel dit nog kan, maar op het comfort, de veiligheid en de rijeigenschappen van een moderne berline.

Een van de 4X4-specialisten, Mitsubishi, presenteert het nieuwe Pajero-gamma dat in mei 2000 in België geïntroduceerd wordt. Sedert de eerste lancering (1982) werden er 1.730.000 Pajero’s in 170 landen verkocht. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Pajero stonden de thema’s ‘knap design’ en ‘milieubewust’ centraal. De nieuwkomer oogt dan ook stoer en elegant tegelijk. Een nieuwe 3,2-liter rechtstreeks ingespoten turbodiesel (175 pk) moet het in ‘dieselland’ België waar kunnen maken. De benzineversies worden aangedreven door een verfijnde 3,5-liter V6 GDI-motor (220 pk). Deze krachtbron produceert 70% minder koolstofmonoxide en NOx-emissies. De nieuwe Pajero zal in België beschikbaar zijn met korte of lange wielbasis. Wie een meer compacte 4X4 wil, kan terecht in het nieuwe driedeurs Pinin-gamma, bijgenaamd de Mini-Pajero, waarvan er tegen eind 2000 een vijfdeursversie gelanceerd wordt.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content