Audi RS4 2.7T
Met deze break lonkt Audi naar de Porsche Boxster.
De RS4 is de absolute topper in het nieuwe Audi A4-gamma. Door zijn acceleratievermogen en motorkoppel zet de RS4 (1620 kg) de 360 kg lichtere Porsche Boxster S zelfs in zijn blootje. De RS4 break accelereert van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden; de Boxster S heeft daarvoor 6,6 seconden nodig. Het motorkoppel van de Boxster S is goed voor 260 Nm vanaf 4750 toeren; de RS4 heeft een maximaal koppel van 440 Nm tussen 2500 en 6000 toeren.
U merkt het: dynamische bestuurders die houden van een discrete auto, zullen aan deze break veel rijplezier beleven. De stationwagen dankt zijn prestaties onder meer aan de sportophanging, en aan de verhoudingen van de manuele versnellingsbak en de vierwielaandrijving. Tijdens testritten (tweemaal 1200 km) beleefden wij heel veel rijplezier aan deze RS4. Vooral het acceleratievermogen, waardoor vlug en veilig kan worden ingehaald, bekoorde ons. Ook op het gebied van rijveiligheid viel er niets op deze wagen aan te merken: het rijgedrag van deze quattro, die is uitgerust met vier uitstekende geventileerde schijfremmen (ABS, EDS, ASR en ESP standaard) uit composietmateriaal, kan wellicht moeilijk nog worden verbeterd. Enig minpuntje is misschien het brandstofverbruik, maar dat mag het rijplezier zeker niet bederven.
De RS4 oogt even discreet als eender welke A4 Avant. Wel heeft de RS4 bredere wielkasten, een kleine achterspoiler en aan de voorkant drie grote, functionele luchthappers (voor water- en oliekoeling). De 4,25 meter lange sport-gezinsbreak heeft een kofferinhoud van 390 liter (met opstaande achterbankrugleuning). Het laadvolume met neergeklapte achterbank bedraagt 1250 liter.
De binnenuitrusting is rijker dan wat er standaard op de exclusiefste A4-versies zit: zo wordt het Concert-audiosysteem van Bose standaard meegeleverd. Het sportieve interieur (lederen bekleding standaard) biedt plaats aan vier inzittenden. De bestuurder en de passagier vooraan zitten in speciaal voor de RS4 getekende Recaro-zetels. Die bieden comfort en optimale steun. Het zitcomfort achterin is optimaal voor twee personen. Drie kan in noodgevallen. Ook de binnenkant van de portieren is met leder bekleed. De inlegplaatjes in de deuren, op de functionele middenconsole en op de boordplank zijn in koolstof uitgevoerd of afgewerkt met een laagje hoogglansvernis. Het sportstuur is bekleed met geperforeerd leder of met zilverkleurig alcantara, aangepast aan de kleur van de zetelbekleding. Frontale en zijdelingse airbags (gordijnairbags in optie) zijn geïntegreerd in de rugleuning van de voorzetels.
Patrick op de Beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier