Meer dan 1.400 werknemers van Audi Brussels dreigen dit jaar nog hun baan te verliezen
Audi overweegt om vroeger te stoppen met de productie van de Audi Q8 e-tron op de site in Vorst. Als gevolg daarvan werd een intentie tot herstructurering meegedeeld, meldt de autoconstructeur dinsdagavond na afloop van een bijzondere ondernemingsraad.
De vraag naar de Q8 e-tron daalt en daarom overweegt Audi de productie in Vorst vroeger stop te zetten. Met die verklaring start de informatie- en consultatieprocedure in overeenstemming met de Belgische wetgeving. De autoconstructeur heeft daarbij een intentie tot herstructurering meegedeeld, aangezien de Q8 e-tron het enige model is dat momenteel in de fabriek wordt gebouwd. Als er geen alternatieven worden gevonden, bestaat de kans dat de fabriek de deuren zal moeten sluiten. De directie van de fabriek zal samen met de verantwoordelijke sociale partners oplossingen voor de site bespreken. Er werken zowat 3.000 vaste medewerkers.
‘Structurele uitdagingen’
Toch zijn er volgens Audi ‘structurele uitdagingen’ verbonden aan de site in Vorst. Zo is de lay-out van de fabriek door haar bijzondere ligging dicht bij de stad moeilijk te veranderen. Ook zijn er hoge logistieke kosten. In zijn geheel leidt dat tot hoge productiekosten in Brussel in vergelijking met andere locaties, stelt Audi na onderzoek.
“De aankondiging van het voornemen is nog geen beslissing. Toch beroert dit nieuws onze medewerkers en ook mezelf. Het is belangrijk om een transparante en constructieve dialoog te hebben in het proces dat nu volgt. We zullen rekening houden met alle zienswijzen”, zegt Volker Germann, CEO van Audi Brussels.
Bij Audi Brussels was er al langer onzekerheid over de toekomst. In februari bevestigde de directie van de autobouwer dat de Q8 e-tron, het enige model dat er gebouwd wordt, vanaf 2027 in Mexico zal worden gemaakt. En in maart raakte bekend dat 371 uitzendkrachten hun baan in de fabriek verloren omdat de productiesnelheid zou worden afgebouwd. De federale regering legde de directie daarop mogelijke steunmaatregelen voor.
De band in de fabriek ligt regelmatig stil, met tijdelijke werkloosheid tot gevolg. Dat is ook nu het geval: de komende twee weken, tot aan de vakantie, is er geen productie. Bij Audi Brussels werden vorig jaar 53.555 elektrische wagens gebouwd, 7 procent meer dan in 2022.
Banenverlies
Door de lagere productiecijfers dreigen tegen eind oktober 1.410 werknemers van Audi Vorst hun baan te verliezen, melden de vakbondsvertegenwoordigers na afloop van de bijzondere ondernemingsraad. Het zou om meer dan duizend arbeiders en een honderdtal bedienden gaan. De productie zou dit jaar terugvallen tot maximaal 25.000 wagens. In 2025 zouden er nog 6.000 Audi’s van de band rollen. “Vanaf 2026 is er geen toekomstperspectief”, zegt Ronny Liedts van ACV. “Ook alternatieven zijn voorlopig niet in zicht”, klinkt het.
Slechtere kaarten
Trends sprak eerder op de dag met auto-expert Tony Verhelle. Hij was meer dan veertig jaar actief bij het magazine Autogids voor hij werkte bij Newmobility.news. Hij maakte een sombere analyse over de toekomst van de Belgische fabriek. Audi Brussels moet het volgens hem hebben van premiummodellen. De hoge loonkosten in ons land wegen op de prijs van een geproduceerde auto. En tegelijk ziet Volkswagen AG de volumes dalen. Het merk kijkt nu kritisch naar zijn line-up van modellen, maar ook naar zijn productiefaciliteiten.
“Ik vrees voor het einde van Audi Brussels. De enige kans zie ik wanneer de fabriek de meest luxueuze modellen van de Volkswagen Group zou kunnen bouwen. Dan kijk ik onder meer naar auto’s van Porsche en Bentley. Maar dan zal de top van Volkswagen opnieuw moeten worden overtuigd, terwijl de kaarten slechter liggen”, aldus Verhelle.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier