ASP AVIONICS. DE AUTOMATISCHE PILOOT

Vliegtuigbedrijf ASP Avionics haalt als eerste Belgisch bedrijf de Europese JAR 145-vergunning.

“Ik kontroleer zelf de installaties. Dat is het meest overtuigende bewijs dat alles goed zit. Zo niet stort het vliegtuig neer. Gelukkig hebben we in onze elf jaar nog nooit een ongeluk gehad. ” De NV Aviation Supply and Performance (ASP) Avionics uit Zwartberg bestaat in oktober elf jaar.

1995 is voor de zaak van Ed Vandevoorde in meer dan een opzicht een scharnierjaar. Als eerste Belgische onderneming, aktief in de vliegtuigelektronika, haalde Avionics de Europese JAR 145-vergunning. “Die norm is een vereiste wil je in het Europa van de open grenzen nog aktief zijn. Tot voor 1992 kon elke nationale luchtvaartautoriteit vergunningen afleveren. Met het wegvallen van de grenzen werd de Europese vergunning een noodzaak. Bovendien is de JAR 145 ook verplicht voor aktiviteiten in het binnenlands commercieel luchtverkeer. ” Het behalen van de norm kostte Vandevoorde twee jaar werk en 30 miljoen frank. Een vernieuwd bedrijfsterrein op het vliegveld van Zwartberg inbegrepen. De Vlaamse overheid subsidieert een zesde van de investering.

ASP Avionics, met als belangrijkste aandeelhouder Vandevoorde, staat in voor installatie en onderhoud van luchtvaartelektronika. De specializaties van het huis zijn automatische piloten en satelliet-navigatiesystemen. Avionics was bijvoorbeeld het eerste Westeuropees bedrijf dat een automatische piloot in een helikopter installeerde. 90 % van de produkten wordt geleverd door het Amerikaanse Allied Signal Aerospace. “De lage dollar is voor ons een goede zaak. “

Het werkveld is door het vliegveld van Zwartberg beperkt tot toestellen van 5,7 ton. Kleinere luchtvaartmaatschappijen, hobby-vliegers en luchtvaartscholen zijn de klanten. Twee jaar geleden haalde Vandevoorde het kontrakt binnen voor het onderhoud van de Rijkswacht-vloot. Ook de Nederlandse Nationale Luchtvaartschool staat op de lijst. De helft van de klanten komt uit het buitenland, voornamelijk Nederland en Duitsland. Zwartberg ligt immers vlakbij de grens.

Avionics stelt het met zeven werknemers. “Allemaal Nederlanders. In België is er geen school voor luchtvaartelektronika, en als klein bedrijf kan je geen personeel opleiden. ” De investeringskost in nieuwe apparatuur is al duur genoeg. Jaarlijks gaan “ettelijke miljoenen” in nieuwe snufjes. Ed Vandevoorde schoolt zich bovendien per jaar één maand bij. In het Amerikaanse Kansas, bij Allied Signal Aerospace.

ED VANDEVOORDE (ASP AVIONICS) Bij gebrek aan een Belgische school voor luchtvaartelektronika alleen maar Nederlandse personeelsleden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content