Artsen en patiënten ontzorgen
Umbi begeleidt patiënten digitaal bij poliklinische ziekenhuisbezoeken en biedt artsen een cockpit voor het beheer van die consultaties.
Hoe werkt het platform? “Voor de patiënten is er een app voor de smartphone”, zegt Bart de Wulf, een van de oprichters van Umbi. “Daarmee kunnen zij afspraken regelen bij een arts, zich aanmelden in het ziekenhuis, de wachttijden bekijken, en de consultatie en zelfs de parking contactloos betalen. Artsen krijgen met Umbi een digitaal consultatieplatform waarmee ze onder meer zien wie de volgende patiënt is, wie in welke wachtruimte zit en welke patiënten ingecheckt zijn.”
Wie zijn de klanten? “Sinds onze lancering midden 2019 hebben twee ziekenhuizen ons systeem aangekocht . Zij stellen de app ter beschikking aan hun poliklinische patiënten. Op het ogenblik dat er een afspraak is gemaakt, of moet worden gemaakt, krijgen patiënten een bericht dat ze daarvoor een mobiele app kunnen downloaden. Ons platform verwerkte al meer dan 20.000 consultaties en telt meer dan 5000 gebruikers.”
Wil Umbi naar het buitenland? “Dit jaar focussen we vanuit ons kantoor bij Start it @kbc in Gent op onze Belgische expansie. We hebben de ambitie te groeien van tien naar vijftien medewerkers. Vanaf 2021 willen we ook uitbreiden naar andere Europese landen. Daarvoor zoeken we buitenlandse verdelers en partners, en een bijkomende investering van 1,5 miljoen euro. Dat buitenlandse ziekenhuizen anders georganiseerd zijn dan in België, is een uitdaging. Maar een van de grootste troeven van ons systeem is dat het complexe lokale IT-oplossingen bundelt.”
Hoe helpt Umbi ziekenhuizen met hun coronastrategie? “Het Universitair Ziekenhuis Antwerpen heeft via Umbi een proefproject gestart met een no touch-patiëntenstroom. De app vraagt patiënten om buiten te wachten. Pas wanneer de arts de consultatie kan starten, wordt de patiënt binnengeroepen. Ons platform maakt ook videoconsultaties mogelijk.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier