ARTIS-HISTORIA
Bonuskaart
Wie geabonneerd is (was) op de driemaandelijkse Revue van Artis-Historia, kreeg onlangs een mailing in de bus met op de envelop de slogan “Er gaat een nieuwe wereld voor je open… ” Ook ex-abonnees kregen zo’n brief. Artis-Historia stopt namelijk met het tijdschrift en start met de zogenaamde Bonuskaart. Het bedrijf heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan het opzetten van een database-projekt, gekoppeld aan een klantenkaart.
Artis-Historia heeft 185.000 abonnees voor het blad. Pascale Coppens, marketing-direkteur van het spaarpuntenbedrijf, zegt dat die groep de harde kern van de spaarders uitmaakt. Zij betaalden voor het tijdschrift, met daarin informatie over de nieuwe uitgaven van Artis-Historia én over nieuwe promoties om extra punten binnen te halen. Die promoties werden en worden gevoerd door de partners van Artis-Historia, die men de fabrikanten-leden noemt.
De abonneewerving stagneerde echter, omdat niet iedereen wilde betalen om van die zaken op de hoogte te blijven. Daarbij kwam dat die 185.000 abonnees slechts 5 % uitmaken van de Belgische gezinnen die punten sparen. Artis-Historia wil nu een database opzetten met 30 % van de sparende gezinnen.
Over drie jaar wil men dat percentage bereiken : dan moeten meer dan één miljoen gezinnen in de computer zitten. Zij krijgen een klantenkaart, waarmee de aankoophistoriek en de deelname aan promoties geregistreerd worden. De kaarthouders zullen vier keer per jaar een mailing krijgen (twee keer zit daar ook een magalogue bij : een magazine annex catalogus). De bedoeling is dat Artis-Historia de kaarthouders gaat segmenteren op basis van RFM-gegevens (recency, frequency & monetary value).
Als de spaarders de kaart aanvragen, zal hun ook een vragenlijst voorgelegd worden. Op die manier peilt men naar het merkgebruik en de frekwentie ervan. Zo kan men bijvoorbeeld zien of de spaarders bepaalde merken kopen die geen punten van Artis-Historia op de verpakking hebben. Naar die mensen kan men dan een speciale aktie richten om ze bij een fabrikant-lid van Artis-Historia te krijgen.
Overigens blijven de gegevens bij Artis-Historia zelf ; de fabrikanten kunnen de data niet huren of kopen. “Ze kunnen wel een aktie met ons opzetten om de eigen klanten te bereiken, maar wij zorgen voor de verzending en de opvolging, ” aldus Pascale Coppens.
ARTIS-HISTORIA De mailing waarmee het einde van de driemaandelijkse Revue en de “nieuwe wereld” van de Bonuskaart worden aangekondigd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier