ARGENTA GELOOFT IN NEDERLAND

Argenta kende de voorbije jaren een forse groei op de Nederlandse hypotheekmarkt. “Een veilige markt waar je nog rendement kunt halen”, zegt Marinka van der Meer, de CEO van Argenta Nederland. Nederland wordt steeds meer een tweede thuismarkt. De productie van woonkredieten was er vorig jaar twee keer zo groot als in België. Van Argenta’s hypotheekportefeuille van 26 miljard euro situeert zich nu al 15 miljard in Nederland.
“We zijn een nichespeler op de Nederlandse hypotheekmarkt”, vertelt Marinka van der Meer. Zij leidt een team van 65 personen die gehuisvest zijn in een modern kantoorgebouw in de schaduw van het voetbalstadion van NAC Breda. Na een carrière van zeventien jaar bij ING koos Van der Meer ervoor Argenta Nederland te leiden.
Argenta verkoopt zijn hypotheken in Nederland via een 750-tal tussenpersonen. De concurrentie is intens, want Nederland is uitgegroeid tot een aantrekkelijke markt voor verstrekkers van woonkredieten, merkt Van der Meer: “Zowat elke maand duikt een nieuwe aanbieder op. Steeds meer spelers worden hier actief. Argenta positioneert zich als een bank voor mensen die niet houden van risico’s en financiële keuzes maken met gezond verstand. Een stabiele en betrouwbare partner, zowel van de tussenpersonen als van de klanten.”
De aantrekkingskracht van de Nederlandse hypotheekmarkt heeft volgens Van der Meer vooral te maken met stevigheid en veiligheid: “Er bestaat in Nederland een hypotheekgarantie, waarbij de overheid een bepaalde hoofdsom waarborgt. Daarnaast hebben de Nederlanders een hoge betaalmoraal. Het percentage wanbetalingen op hypotheken ligt bij Argenta Nederland erg laag, lager dan het gemiddelde in Nederland en zelfs lager dan Argenta in België. Dat stelt ons als lagekostenspeler in staat de klanten een aantrekkelijk aanbod te doen en toch een keurige marge op de kredieten te nemen.”
Naast de hypotheken biedt Argenta Nederland via internet een aantal klassieke spaarproducten en een schuldsaldoverzekering aan. “Sinds 2012 zijn we een directe bank, zonder tussenpersonen”, vertelt Van der Meer. Er zijn 300.000 klanten, goed voor 2,5 miljard euro spaargeld, een bedrag dat gestaag blijft groeien. “De ambitie is de kredietverstrekking in Nederland meer te financieren met Nederlands spaargeld”, zegt Lauwers.
Daarom heeft Argenta in Nederland zopas een heel nieuw IT-platform in gebruik genomen en zijn de website en het klantensysteem vernieuwd. Van der Meer: “We ronden de vernieuwing van de infrastructuur af, zodat onze klanten mobile first kunnen bankieren. De bedoeling is de dienstverlening en het productaanbod uit te breiden, maar daarover moet je pas volgend jaar beslissingen verwachten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier