‘Apps zijn uitgegroeid tot personal assistants’

Roel Van Espen medewerker Trends

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Heeft u als ondernemer voldoende aan een website met responsive design, of moet u uw klanten ook een mobiele app aanbieden?

Uit onderzoek blijkt meer dan 40 procent van het internetverkeer in ons land afkomstig te zijn van smartphones en tablets. “Een bedrijf moet vandaag dus minstens een website hebben die toegankelijk is voor mobiele gebruikers. Ondernemingen kiezen daarbij vaak voor een responsive design. Dat betekent dat de lay-out zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het apparaat. “Zo’n website volstaat vaak voor praktische informatie, zoals openingsuren, contactgegevens en productinformatie”, zegt Bert Van Rillaer, lector toegepaste informatica aan de Erasmushogeschool Brussel. “Hoewel er de afgelopen jaren heel wat vooruitgang geboekt is, blijven de mogelijkheden toch beperkt.”

Daarom kiezen almaar meer bedrijven voor een mobiele app. Het aanbod is hallucinant: de App Store voor de Apple-toestellen en de Google Play-winkel voor Android-toestellen tellen samen meer dan 3 miljoen stuks. “Een app mag geen vervanging voor een website zijn”, waarschuwt Anne-Sophie Blij van IntoApps. “Klanten willen geen applicatie op hun telefoon downloaden om bedrijfsinformatie op te vragen. Dat doen ze wél wanneer de app toegevoegde waarde biedt. Bijvoorbeeld doordat de app op een slimme manier gebruikmaakt van de functies van de telefoon: camera en microfoon, bewegingssensoren, locatiebepaling en navigatie, enzovoort. Of omdat ze er efficiënter en zonder internetverbinding mee kunnen werken.”

Mobiele apps worden ook almaar krachtiger. “Ze hebben een ongelooflijke rekenkracht, waardoor ze zeker in b2b-omgevingen een meerwaarde kunnen bieden”, zegt Tina Stroobandt van World of Waw. “Apps zijn uitgegroeid tot personal assistants die heel wat taken kunnen automatiseren. Bovendien vormen ze een waardevol communicatiekanaal: via pushnotificaties krijgt de gebruiker korte berichten en instructies, waardoor hij weer helemaal up-to-date is. Mobiele apps leiden dan ook tot meer binding met het bedrijf.” Waarop moet u letten als u een app wil?

1. Meerwaarde. In zowat elke sector kunnen apps een meerwaarde betekenen. “Als meubelfabrikant kan je consumenten tafels en kasten in 3D laten configureren en tonen in hun woning”, illustreert Tina Stroobandt. “Als retailer kan je je klanten punten, giftcards, promoties en garantiebewijzen laten verzamelen op één centrale plek. Tegelijk versterk je via meldingen de band met je community. Als automobielorganisatie kan je je app koppelen aan een weervoorspeller en zo je chauffeurs waarschuwen wanneer het gaat vriezen. Als diëtist kan je de stappen van je patiënten laten tellen, en desnoods een uptempo nummertje inclusief dansje doorsturen om hen te activeren.”

2. Doel(groep). Of u als ondernemer een app moet laten ontwikkelen, hangt af van uw doelgroep. “Je kan je laten leiden door het profiel en de wensen van je huidige klanten”, zegt Kai De Sutter van de appontwikkelaar KangaCoders. “Anderzijds kan je ook trachten door middel van een mobiele app meerdere doelgroepen aan te spreken en zo je bereik te vergroten. Met sharing, social media, incentives en promoties kan je mogelijk het verschil maken. Je moet goed nadenken over het doel van de app: wil je er inkomsten mee genereren, wil je gewoon informatie verspreiden of wil je optimaal gebruikmaken van extra functionaliteiten?”

3. Gebruiksgemak. Ongeacht het doel van uw app geldt een belangrijke basisregel: streef naar een maximale gebruiksvriendelijkheid. “Je moet de apps afstemmen op de context waarin ze worden gebruikt”, adviseert Bert Van Rillaer. “Neem nu een app voor het opzoeken van de dienstregeling van het openbaar vervoer: die wordt vaak geraadpleegd op het moment dat men naar het station stapt. Het ingeven van ‘fijne input’ ligt dan niet voor de hand. Elke app moet streven naar een maximale gebruikerservaring. Om die te bereiken, moet je een goed inzicht hebben in wie de potentiële gebruikers zijn: wat hebben ze nodig, wat vinden ze belangrijk en wat zijn hun mogelijkheden en limieten?”

Ondersteuning

Welke toestellen moet u ondersteunen? Wereldwijd draaien vier op de vijf smartphones op Android, maar dat cijfer is sterk beïnvloed door de Aziatische landen. Uit verschillende studies kunnen we afleiden dat 55 procent van de Belgen een Android-toestel gebruikt. De iPhone vertegenwoordig 35 procent, terwijl één op de tien een Windows Phone heeft. “Je doet er goed aan om zowel voor Android als iOS een app te voorzien”, zegt Anne-Sophie Blij van IntoApps. “Voor Android moet je vooral de topmodellen ondersteunen, terwijl voor iPhone het volledige gamma van belang is. Weet ook dat de iOS-gebruiker vaak hogere eisen stelt in design.”

Moet u ook gebruikers van oudere toestellen blijven bedienen? World of Waw hanteert deze vuistregel: blijf steun bieden voor oudere besturingssystemen tot het moment dat 85 procent van uw gebruikers een update heeft doorgevoerd. Colruyt koos er dan weer voor zijn nieuwe Collect&Go-app enkel beschikbaar te maken vanaf iOS 8. Daardoor bedient de supermarktketen nu 93 procent van de iPhone-aanhangers. “Het is een technische keuze die vaak gepaard gaat met financiële overwegingen”, weet Kai De Sutter van KangaCoders. “Bij elke nieuwe iOS- of Android-versie komen er mogelijkheden bij. Sommige zijn compatibel met oudere versies, anderen niet. Je moet de overweging maken of je wil meegaan met de nieuwe trends of de oude versies wil blijven ondersteunen.”

Roel Van Espen

Ongeacht het doel van uw app geldt een belangrijke basisregel: streef naar een maximale gebruiksvriendelijkheid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content