Apple moet het alleen zien te rooien
Apple is te dominant geworden en vindt daarom nog moeilijk sterke bondgenoten. Een nieuw tv-platform met weinig exclusieve diensten en een eigen afbetalingsplan voor iPhone zijn daar het zoveelste bewijs van.
Apple heeft zijn eigen woordenschat, vol met overdrijvingen. Het bedrijf brengt geen nieuwe producten uit, het revolutioneert industrieën. De lancering gisteren van onder meer een nieuw tv-platform en nieuwe iPhones ging gebukt onder een stortvloed van overdrijvingen. Maar die kunnen niet verbergen dat Apple nog op weinig medewerking kan rekenen van cruciale partners.
Te dominant
Het nieuwe tv-platform wordt gelanceerd zonder veel exclusieve diensten, behalve een zeer uitgebreide app van de Amerikaanse baseballcompetitie MLB. Het was geen geheim dat Apple een even compleet gamma aan tv-programma’s en films wilde aanbieden als het aanbod van de muziekdownloads. De voorbije jaren is al meermaals uitgelekt dat de onderhandelingen met de zenders, kabeloperatoren en rechtenhouders bijzonder moeizaam verliep.
De zenders en de rechtenhouders zijn er als de dood voor dat ze even hard naar de pijpen van Apple moeten dansen als de muziekindustrie.
De zenders en de rechtenhouders zijn er als de dood voor dat ze even hard naar de pijpen van Apple moeten dansen als de muziekindustrie. Toen Apple in 2003 muziekdownloads introduceerde, werd dat onthaald als de redding van de muziekindustrie. Maar de platenmaatschappijen zagen met lede ogen aan hoe Apple veel te dominant werd. Apple ramde een prijsverlaging voor albums door hun strot en moedigde bovendien het downloaden van individuele nummers aan. De tv-sector is er als de dood voor dat Apple op dezelfde manier oplegt hoe en hoeveel geld men mag verdienen.
De kabeloperatoren zien het dan weer niet zitten dat het platform van Apple hun settopboxen overbodig maakt en ze daardoor de rechtstreekse band met de klant kwijtspelen. Ook hier hebben ze lessen getrokken uit Apple’s machtsgreep in de muziekindustrie. Het nieuwe tv-platform ziet er goed uit, maar start dus zonder een echt onderscheidend aanbod. Tenzij consumenten massaal zo’n toestel kopen, zullen de operatoren en de leveranciers van tv-programma’s grotendeels aan de zijlijn blijven.
Operatoren subsidiëren nieuwe iPhone niet meer
Ook opvallend was de introductie van een soort abonnementsformule. Voor een vast bedrag per maand kan je bij Apple een iPhone leasen en ieder jaar kan je je oud exemplaar gratis inruilen voor het nieuwste model. Sinds de lancering van de iPhone in 2007 was zo’n afbetalings- en upgradecontract enkel te krijgen bij het nemen van een gsm-abonnement in de Verenigde Staten.
De operatoren maakten de iPhone betaalbaar voor de modale Amerikaan. Ze gaven bij die koppelverkoop een fikse korting op de notoir dure toestellen. “De iPhone wordt gesubsidieerd door operatoren omdat het de beste verkoper is van duurdere telecomabonnementen”, was de verklaring volgens de analist Horace Dediu. Maar nu al meer dan twee op de drie Amerikanen een smartphone hebben, zijn de operatoren er minder agressief geworden in de koppelverkoop. De iPhone verder subsidiëren is enkel nog goed voor de al moddervette bankrekening van Apple, is de redenering van de Amerikaanse gsm-operatoren.
Een Apple Car wordt moeilijk
Ook voor de autoplannen krijgt Apple het moeilijk om een verstandshuwelijk te sluiten. De elektronicafabrikant heeft met CarPlay eigen software voor auto’s. Maar de constructeurs willen ook hier geen dominante rol voor Apple. Audi, BMW en Mercedes kochten bijvoorbeeld onlangs de navigatiesoftware van Nokia, een directe concurrent voor Apple’s navigatiedienst. BMW liet uitlekken dat topmanagers van Apple onlangs zijn fabrieken bezochten en polsten naar een samenwerking. BMW lijkt absoluut niet geneigd op die uitnodiging in te gaan. Ook hier zal Apple zijn eigen boontjes moeten doppen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier