Antwerpse start-up Beatswitch haalt kwart miljoen euro op
De Antwerpse start-up Beatswitch verenigt boekingskantoren en festivalorganisatoren op één internetplatform. Het bedrijf haalde zonet kapitaal op en lanceert zijn nieuwe website.
Een muziekfestival organiseren is een opeenstapeling van organisaties: je moet zorgen dat de artiesten ter plekke raken, hotels en vervoer boeken, een team vrijwilligers leiden, zorgen voor eetstalletjes, de veiligheid en nog een rist andere praktische zaken. Toen Gertjan De Wilde (rechts op de foto) als student toegepaste informatica zelf evenementen organiseerde, stoorde hij zich aan de manier waarop dat gebeurde: “Festivalorganisatoren werken nog vaak met Excel, Sharepoint, Dropbox of walkietalkies. Veranderde er iets aan de planning, dan moest je dat ergens op een Excelbestand gaan aanduiden. De jonge generatie organisatoren heeft toch andere noden en daar willen we op inspelen met Beatswitch.” De Wilde sloeg aan het coderen en het resultaat is een intelligent instrument waarmee de boekingsagentschappen van artiesten en de organisatoren op één plaats beter hun activiteiten kunnen plannen en vlotter met elkaar kunnen communiceren en samenwerken.
“Zo kunnen de boekingskantoren en organisatoren zich weer concentreren op de muziek en contacten leggen”, zegt mede-oprichter Thomas Van Orshaegen, die mee het Antwerpse Doomsday Festival in goede banen leidt. Het ondernemersduo startte het bedrijf officieel in november op met een begininvestering van de Antwerpse start-upaccelerator Idealabs, dat in ruil tien procent van de aandelen verwierf. Daarna ging het snel: in drie maanden wilden de ondernemers hun product bouwen en naar de markt brengen.
De eerste versie van het platform (het minimum viable product zoals dat in start-upjargon heet) werd op 21 december al getest op Doomsday, een festival voor elektronische muziek in Antwerpen. Vandaag maakt het bedrijf, dat zijn zevende werknemer aanwerft, bekend dat het een kwart miljoen euro kapitaal ophaalde bij Strike4. Dat fonds investeerde eerder al in bekende Belgische start-ups zoals TapCrowd (mobiele marketing), Engagor (beheertool voor sociale media) en Scanadu (draagbaar medisch toestel voor zelfdiagnose).
Met het verse kapitaal kunnen de twee oprichters een jaar voortwerken. Het bedrijf wil deze zomer nog enkele megafestivals binnenhalen als klant en na het Belgische festivalseizoen, wanneer de zomer in andere delen van de wereld pas begint, meteen internationaal doorbreken. Beatswitch blijft voorlopig in Antwerpen, al zal het naarmate het team groeit moeten verhuizen uit de kantoren van Idealabs, waar het nu samen een ruimte deelt met andere beginnende ICT-bedrijfjes. “Idealabs heeft een grote rol gespeeld voor ons. Ze hebben ons samengebracht en ons laten uitgroeien tot een bedrijf”, zegt Gertjan De Wilde.
Benny Debruyne
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier