Antwerpse diamantairs protesteren bij Europese Commissie

De voorzitter van de Belgische vereniging van verdelers van geslepen diamant roept de Antwerpse diamantairs op om een klacht in te dienen bij de Europese Commissie tegen de diamantreus De Beers. De aanklacht: monopolievorming.

De gezaghebbende Amerikaanse diamantgoeroe Rapaport publiceert een open brief van André Gumuchdjian, de voorzitter van de Belgian Polished Diamond Dealers Association (BVGD), waarin concurrentievervalsende praktijken door het diamantconcern De Beers worden aangeklaagd. Gumuchdjian verwijt tegelijk ook de Antwerpse Hoge Raad voor Diamant (HRD) een slaafs vehikel te zijn van De Beers, dat zijn aloude monopolie op de toelevering van ruwe diamant probeert te handhaven via zijn nieuwe ‘Supplier of Choice’-strategie (die nochtans officieel werd voorgesteld als het middel om dat oude monopolie af te bouwen).

Volgens Gumuchdjian zou De Beers klanten van diamanthandelaars financieel steun toezeggen voor advertentiecampagnes van hun geslepen diamanten. Voorwaarde is wél dat ze ruwe diamant rechtstreeks bij geselecteerde zichthouders van De Beers aankopen. Daardoor worden traditionele handelaars onheus uit de markt gewerkt.

Gumuchdjian roept de Antwerpse diamanthandelaars op om te protesteren bij de Europese Commissie en te eisen dat de ‘Supplier of Choice’-strategie wordt tenietgedaan.

De recente alliantie van De Beers met de Russische diamantgroep Alrosa is er volgens BVGD ook alleen maar op gericht om die monopoliepositie te versterken. Gumuchdjian vraagt dat De Beers zijn ‘Supplier Of Choice’-strategie opdoekt en samen met andere diamantgroepen en professionele organisaties, onder meer de World Federation of Diamond Bourses, een Diamond Guild opricht. Naar het voorbeeld van de Platinium Guild zou zo’n organisatie dan opkomen voor de belangen van alle betrokken partijen in de diamantketen en niet alleen van De Beers en zijn geprivilegieerde zichthouders of pleitbezorgers, zoals (althans volgens de BVGD) de HRD.

“Van de negentien leden in de raad van bestuur zijn er slechts vier De Beers-zichthouders,” reageert Peter Meeus van de HRD. Hij wijst op nieuwe ruwproducenten zoals Rio Tinto en BHP Billiton, die ook in de raad vertegenwoordigd zijn. “De bestuurders zullen de problematiek van de ruwaanvoer deze week in al haar facetten bespreken. Is het bovendien verstandig een frontale aanval op De Beers te doen precies enkele weken voordat de lijst met nieuwe zichthouders wordt bekendgemaakt?”

Door Trends ondervraagd, zegt De Beers er geen onheuse praktijken op na te houden om concurrenten uit de markt te weren. “We kunnen dit bij de bevoegde instanties bewijzen,” zegt woordvoerster Lynette Hori. “De ‘Supplier of Choice’-strategie werd goed bevonden door de Europese Commissie, die streng toekijkt op de regels. Het aantal zichthouders ligt ook niet vast en we zullen in de toekomst nog meer diamanthandelaars erkennen als zij beantwoorden aan de criteria.”

De samenwerking met Alrosa zal volgens De Beers de efficiëntie van de diamantmarkt ten goede komen. En wat de oprichting van een Diamond Guild betreft, stelt Lynette Hori dat de Platinium Guild niet echt succesvol is geweest in marketingondersteuning en dat dit soort aanpak zeker heeft gefaald voor goud. “Wij investeerden al 180 miljoen dollar in marketing en zijn de enige in de diamanthandel die tot nu zulke wezenlijke bijdrage hebben geleverd qua marketing van diamant naar consumenten. Niemand anders levert dezelfde inspanning, wat twijfels doet rijzen over de efficiëntie van een eventuele Diamond Guild.”

E.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content