Antwerpse diamant beducht voor concurrentie van Sjanghai

Niet de traditionele challengers als Dubai of Tel Aviv zijn de grootste bedreiging voor de Antwerpse diamant, maar wel China. En dus steekt de sector de hand uit.

Op 15 en 16 november houdt Antwerp World Diamond Centre (AWDC) zijn wereldsymposium onder het thema ‘De diamantindustrie in de nieuwe economie’. De economische crisis heeft de diamantwereld duchtig door elkaar geschud. Mogelijke rivalen om Antwerpen te onttronen – Dubai, Mumbai, Tel Aviv of Gabarone in Botswana – kregen klappen. Uitzondering is China, dat ook hier de grote winnaar is. In die mate dat AWDC, na het recente bezoek van de Chinese vicepresident Xi Jinping, discreet met de diamantbeurs van Sjanghai onderhandelt over een samenwerkingsmodel, onder het motto if you can’t beat them, join them. Het komt erop aan de Chinese overheden te overtuigen het Antwerpse wereldcentrum te betrekken bij hun ambities met de ontwikkeling van de Shanghai Diamond Exchange.

China is voor de Antwerpse diamantairs nu al even belangrijk als de Amerikaanse markt, maar groeit veel sneller. Antwerpen vreest dat ruwe steentjes, maar ook geslepen goederen en diamantjuwelen sneller dan verwacht naar China verschuiven. Ten koste van Antwerpen. De Chinese invoer van diamanten was in het eerste halfjaar goed voor 215 miljoen euro, of 12,7 procent meer dan over dezelfde periode vorig jaar.

Het onderzoeksbureau Hurun in Sjanghai telde onlangs 130 Chinese dollarmiljardairs, tegen 101 in 2008. Volgens Capgemini en Merrill Lynch telt China nu al meer euromiljonairs dan Groot-Brittannië. Die nieuwe rijken pronken graag en zonder complexen met hun rijkdom. Christie’s verkoopt meer juwelen op veilingen in Hongkong dan in om het even welke andere plek in de wereld. Tekenend is dat veilinghuis Christie’s zijn ‘Vivid Pink’, een gekleurde vijf karaatdiamant geschat op 3,5 tot 5 miljoen euro, in december te koop zal aanbieden in Hongkong. In plaats van op de traditionele veiling in Genève voor zulke unieke topdiamanten. Die verschuiving weerspiegelt het toenemende belang van Azië voor dure luxegoederen. China is de tweede afzetmarkt voor diamant geworden, na de Verenigde Staten.

Peking heeft beslist om van diamant een strategische sector te maken, zodat zoveel mogelijk ruwe diamant naar China moet vloeien om lokaal verwerkt te worden tot juwelen voor de Aziatische groeimarkt. De inzet voor Antwerpen is: mee een deel van die koek inpikken of een belangrijk marktaandeel verloren zien gaan.

Dubai krijgt klap

Tot onlangs was Dubai de gedoodverfde rivaal, maar het emiraat bijt sinds de crisis letterlijk in het zand. Peter Meeus, de gewezen algemeen directeur van de Antwerpse Hoge Raad voor Diamant, is voorlopig de laatste van een tiental diamantexperts die de Scheldestad inruilden voor wat bij International Diamond Laboratories bekend stond als ‘Little Antwerp’. Maar het Dubai-businessmodel kreeg een zware terugslag, want het stoelde hoofdzakelijk op een overvloed van cash bij diamantbedrijven en zeer aanlokkelijke fiscale voordelen. Die toestand is drastisch veranderd en ook het Midden-Oosten kreeg intussen klappen.

India kruipt stilaan uit het dal, nadat enkele honderdduizenden slijpers werden afgedankt. Maar het Mumbai-diamantdistrict met zijn ambitieuze en elkaar beconcurrerende privédiamanthandelaars heeft geen duidelijke strategie. Diamantbedrijven in Sjanghai daarentegen genieten de volle steun van plaatselijke en nationale overheden met een langetermijnvisie.

E.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content