ANTWERPS HAVENBEDRIJF. DE LINK MET HONGKONG
Het Verre en Midden-Oosten is goed voor 20 % van de containertrafiek in de Antwerpse haven. Terwijl alles groeit en bloeit, haalde men echter op drie jaar tijd 16 % minder containers uit die regio binnen. Om die neerwaartse trend te keren, reist straks een delegatie van Assiport, het promotie-orgaan van de Antwerpse haven, naar het Oosten. En onlangs trok het Antwerpse Havenbedrijf de in Hongkong wonende Ier Tim Frawley (52 j.) aan als zijn permanente vertegenwoordiger in de Pacific Rim.
“Rotterdam, Bremen, Le Havre,… Alle hebben ze vaste vertegenwoordigers die hen een kontinue aanwezigheid bezorgen in één van de snelst groeiende regio’s ter wereld, ” zegt Frawley, die direkteur is bij de Jardine Transport Services Group, met thuisbasis Hongkong. Frawley ging in 1966 aan de slag bij Jardine, maar zwaaide na twee jaar gedag toen hij bij het havenbestuur van Hongkong terecht kon. Hij werd er direkteur havenoperaties om vervolgens naar planning over te stappen waar hij de lange-termijnstrategie van de haven hielp uitzetten. “Op het einde van de jaren zestig durfden sommigen beweren dat containers slechts een modeverschijnsel waren. ” Zo had hij het alvast niet begrepen en… Hongkong is vandaag de grootste containerhaven ter wereld. Frawley werd direkteur planning en later zelfs hoofd van de haven. Gedaan met groeien. “Ik was 50 en zowat klaar om met pensioen te gaan. De kinderen waren groot… Toen hoorde ik dat uitgerekend Jardine, waar ik mijn loopbaan begon, iemand zocht. Zelf wou ik ook nog een uitdaging. ” Frawley blijft direkteur bij Jardine maar zal voortaan ook Antwerpens belangen in de regio verdedigen. Van Thailand tot China, zelfs tot Hawaï.
Als 18-jarige knaap deed Frawley Antwerpen voor het eerst aan. “Ik herinner me de lange, kronkelige tocht op de Schelde. Niet iets waar elke kapitein happig op is. Aziatische vrienden vragen me trouwens waar Antwerpen ligt. Een zeehaven temidden het land heeft inderdaad met een ernstig imagoprobleem af te rekenen. Ik wil Antwerpen een plaats op de kaart geven in de Pacific, nieuwe business aantrekken en het vertrouwen van de kapiteins in de Antwerpse haven optrekken. ” Imagobouwer Frawley, die Chinees spreekt en schrijft, heeft er vertrouwen in. Hij wil en kan ook deuren openen. Jardine is al meer dan 150 jaar aktief in de maritieme sektor wellicht de oudste “hong” of faktorij in Hongkong en stelt wereldwijd zo’n 210.000 mensen tewerk. “Wij maken zo’n 3 miljoen dollar winst. Per dag ! ” De groep heeft belangen zowel in de industrie als in de bankwereld, verzekeringen, bouw en handel. Antwerpens nieuwe havenpromotor in het Verre Oosten glimlacht : “Schepen gaan waar er lading is. “
TIM FRAWLEY (ANTWERPS HAVENBEDRIJF) Verdediger van de Antwerpse belangen in het Verre Oosten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier