ANTWERPEN REDT BORDEAUX
Bordeaux.
STRATEGISCH BELANG.
Trends trok naar Bordeaux, waar Jean-Jacques Carré, directeur van agentuur Jokelson, voor de Antwerpse shortseareder Portlink optreedt. Hij zegt : “Bordeaux is met een volume van 8,7 miljoen ton de zesde haven van Frankrijk. De omzet van de lijndienst 22.500 TEU of 10 % van het containervervoer in de haven, is op zich al niet weg te cijferen, maar strategisch gezien is Portlink nóg belangrijker, als autonome link naar de grote scheepvaartroutes.”
Elke vrijdag vertrekt vanuit de Franse haven de M/S Aquitaine Star, met een capaciteit van 448 TEU (TEU betekent zoveel als : equivalent van een 20 voet-container). Het schip vaart achtereenvolgens naar Montoir (Bretagne), Felixstowe, Le Havre en Southampton, om een week later terug te keren naar Bordeaux. Portlink verzorgt de lijndienst sinds verleden jaar samen met de Franse rederij Compagnie Générale Maritime (CGM), die de dienst hoofdzakelijk gebruikt om haar eigen schepen te bevoorraden. De Antwerpse reder werkt vooral voor derden.
Andere reders, zoals K Line en Sealand, waren vroeger aanwezig in Bordeaux vooral voor eigen gebruik, maar wierpen de handschoen in de ring.
Zo’n 85 % van de trafiek van de lijndienst van Portlink/CGM is (uiteindelijk) bestemd voor diepzeetransport. De rest voor intra-Europese bestemmingen. Carré : “Grote rederijen beperken zich vandaag tot enkele grote havens. Bordeaux reageerde amper toen haar diepzeetrafieken dramatisch terugvielen. Zonder de lijndienst van Portlink/CGM zou Bordeaux verpieteren tot een provinciehaven zonder internationale betekenis.”
Het belang van Bordeaux historisch gezien een wijnhaven vermindert jaar na jaar. In 1980 bedroeg het volume 13,5 miljoen ton. Vijftien jaar later slechts 9 miljoen ton. Loïc Hislaire, commercieel directeur van de Port autonome de Bordeaux geeft grif toe dat Bordeaux slechts “een marginale rol” speelt in het Europese maritieme gebeuren. “Onze belangrijkste troef was de wijnexport, maar de wijnproducenten hebben niets in de pap te brokken over de transportwijze van hun product,” weet hij. “Noord-Amerikaanse kopers, bijvoorbeeld, kennen vaak enkel Antwerpen en Rotterdam. Zij vervoeren onze wijn over de weg naar het maritieme vertrekpunt en laten Bordeaux links liggen.”
KLEIN DETAIL :
het belangrijkste product dat Portlink op de lijndienst vervoert, is geen wijn maar… lucht. Ongeveer de helft van het vervoer bestaat uit lege containers, die het Verenigd Koninkrijk in overschot heeft, naar de Bordelese haven. Andere belangrijke goederen zijn papier en auto-onderdelen.
Jean-Jacques Carré (Jokelson) wijst op de “kortzichtigheid” van de Bordelese wijnproducenten. “Ze waren allang blij als de wijn de deur uitvloog,” zegt hij. “De rest van Europa beseft dat niet alleen productie maar ook logistiek een toegevoegde waarde aan een regio levert. Bordeaux investeerde te weinig in maritieme faciliteiten. De logistieke toegevoegde waarde verdween richting Le Havre en Antwerpen.”
De verhoopte omschakeling van Bordeaux tot shortseahaven laat op zich wachten. “Met de lijndienst van Portlink/CGM een stuk goedkoper dan het wegvervoer speelden we in op de shortsea- vogue,” aldus Loïc Hislaire. “Maar eens we de dienst aanboden, lieten de wegvervoerders hun prijzen dramatisch zakken. Onze nieuwe service was dus vooral onrechtstreeks een goede zaak voor de verladers.”
Hij wijt het niet al te grote succes van de lijndienst ook aan de lage frequentie. “De inzet van een tweede schip op de lijndienst van Portlink/CGM zou onze strategische positie sterk verbeteren,” meent hij. “Rederijen willen niet dat goederen op de kade blijven liggen. Met een tweewekelijkse maritieme aanvoer uit Bordeaux kunnen we dat euvel bijna volledig wegwerken.”
Hislaire onderhandelt met Portlink/CGM over de uitbreiding naar twee lijndiensten per week. “In het begin zal die tweede dienst verlieslatend zijn, zodat Bordeaux ook water bij de wijn moet doen wat de havenrechten betreft,” klinkt het bij Portlink. Hislaire : “Voor het einde van dit jaar kan het project rond zijn.”
JEAN-JACQUES CARRE (JOKELSON, BORDEAUX) De logistieke toegevoegde waarde van de wijnboeren verdween uit Bordeaux, onder meer richting Antwerpen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier