Antwerpen is te klein geworden

Het Antwerpse Axxes, een specialist in ICT-staffing, opent deze week zijn eerste vestiging buiten Antwerpen. Een gevolg van het groeiproces dat het bedrijf al jaren doormaakt. Via zusterbedrijf AT Recruitment doet het nu ook de klassieke werving en selectie. En het speelt in op de nood aan flexibel IT-personeel.

De omzet van Axxes steeg tussen 2008 en 2010 van 5,2 miljoen naar 7,3 miljoen euro, enkel door organische groei. De nettowinst klokte in juni 2010 af op 356.000 euro tegen 684.000 in juni 2009, deels als gevolg van de oprichting van een overkoepelende holdingstructuur. Axxes, gespecialiseerd in het detacheren van hoogopgeleide ICT-medewerkers, heeft in tegenstelling tot veel andere spelers in de humanresourcessector de krimp van 2008-2009 goed doorstaan. Ook de zuivere rekruteringspoot AT Recruitment heeft niet zwaar gebloed. Terwijl de rekruteringsmarkt in 2009 nog 30 procent kleiner werd, beperkte de krimp van AT Recruitment zich tot 15 procent. Sindsdien trekt de markt weer aan.

Het gevolg is dat op 1 juli een kantoor in Brussel wordt geopend, bovenop de vestiging in Antwerpen. “De lokale verankering van AT Recruitment hield in dat we meestal in een straal van twintig kilometer rond Antwerpen actief bleven. We hebben ondertussen al een aantal klanten in het Brusselse en we willen ons actieterrein uitbreiden.”

Axxes is gespecialiseerd in het detacheren van hoogopgeleide ICT-medewerkers, meer bepaald voor projectbeheer, software- en systeemontwikkeling en het testen van software. Toen Freddy Goesaert de firma in 1998 oprichtte, kon hij al bogen op meer dan vijftien jaar ervaring in de ICT-sector. In 2004 besloot hij in een zusterbedrijf te investeren, AT Recruitment, dat een complementaire dienstverlening aanbiedt op datzelfde snijvlak van ICT en human resources. “Het was in die periode niet vanzelfsprekend om aan IT-recruitment te doen, de markt was na het openbarsten van de technologiebubbel lange tijd opgedroogd”, herinnert Freddy Goesaert zich. “Eigenlijk zijn we begonnen met het afnemen van tests van medewerkers op vraag van onze klanten. De assessments dienden om na te gaan of die mensen konden doorgroeien in het bedrijf. Al snel werd AT Recruitment een volwaardig rekruteringsbureau.”

AT Recruitment legt zich voor 50 procent toe op de rekrutering van ICT-medewerkers. “Daarnaast plaatsen we ingenieurs en mensen in financiële functies”, legt Jan Goesaert uit. Hij is de zoon van Freddy en leidt AT Recruitment. Benjamin, de broer van Jan, houdt zich bezig met de klassieke Axxes-poot. “Axxes en AT Recruitment zijn complementair en het is de beste manier van werken in de complexe markt die de IT-rekrutering is,” zegt Benjamin Goesaert. “Een expert wordt via detachering tijdelijk ingehuurd door een bedrijf om externe kennis in huis te halen, pieken in de productie op te vangen of volume te draaien op korte termijn. Het blijkt dat sommige klanten van Axxes diezelfde dienst echter ook willen benutten als een instroomkanaal om hoogopgeleide ICT-medewerkers aan te werven voor zes à twaalf maanden. Wij bieden hun een alternatieve oplossing aan: we rekruteren een equivalent persoon. Zo houden we ook onze groep van vaste medewerkers om te detacheren aan.” Axxes en AT Recruitment stellen samen meer dan honderd mensen te werk.

‘Try and hire’

Axxes heeft een nieuwe formule ingevoerd om in te spelen op de nood aan flexibel IT-personeel. Naast de gewone vaste aanwerving en de klassieke detachering is er een derde manier om een beroep te doen op IT-specialisten: ‘ try and hire’. Daarbij heeft de klant de optie om een gedetacheerde consultant na een vooraf afgesproken termijn vast in dienst te nemen. De klant krijgt hierdoor meer flexibiliteit, maar moet wel vooraf duidelijk aangeven in welke formule hij wil stappen. Freddy Goesaert: “Om die formule te doen slagen, moeten alle betrokken partijen – de klant, de consultant en Axxes zelf – vooraf een duidelijke overeenkomst afsluiten. Zo moeten we afspreken wanneer de consultant op de payroll van de klant komt, hoeveel hij gaat verdienen, enzovoort. En de formule werkt ook het best als er al een vertrouwensrelatie bestaat tussen de klant en Axxes. In zekere zin gaat het hier om een gezamenlijke investering. Zo is doorgaans ook de opleiding van de consultant in de overeenkomst inbegrepen.”

Volgens het management van Axxes zijn klanten er zich niet altijd van bewust dat er een toenemend tekort is aan IT-specialisten. Vaak denken ze dat er nu veel IT’ers beschikbaar zijn die tijdens de voorbije recessie hun job verloren hebben. Benjamin Goesaert: “Dat moeten we toch relativeren. Er is duidelijk een tekort. Om de groeiende vraag op te vangen, rekruteren we voor Axxes bachelors en masters die nog op de schoolbanken zitten. Vanaf augustus kunnen ze bij ons starten.”

De nadruk bij de rekrutering van die juniorprofielen ligt eerder op werkattitude en leervermogen dan op parate kennis. Via permanente opleiding in de Axxes Academy worden die jongeren klaargestoomd voor het beroepsleven. Daarin onderscheidt Axxes zich van andere spelers. De grotere selectiebureaus en de uitzendbedrijven hebben zich de jongste jaren meer en meer op het actieterrein van Axxes begeven omdat het plaatsen van IT’ers een hoogrenderende activiteit is. “Het verschil is dat die grootgrutters eerder mensen met een heel specifieke ervaring inschakelen voor een enkele opdracht, die ze achteraf niet noodzakelijk op andere projecten kunnen inzetten. Terwijl wij streven naar continuïteit en een langetermijnrelatie met onze klanten en onze medewerkers. Wat dan weer de kwaliteit van onze dienstverlening ten goede komt”, besluit Benjamin Goesaert.

ALAIN MOUTON, FOTOGRAFIE MICHEL WIEGANDT

“Er is duidelijk een tekort aan IT-specialisten”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content