Antiekbeurs
De 43ste Antiekbeurs van België staat in het teken van het mecenaat.
Christian de Bruyn, voorzitter van de Koninklijke Kamer van de Antiquairs van België, is tevreden over het thema dat de exposanten bindt : “Het Oog van de Mecenas”. Worden de antiquairs vrijgevige schenkers aan al wie tussen 23 januari en 1 februari hun verzamelingen komt bewonderen ? “Laten we zeggen dat we een aloude traditie, die uit de tijd van het oude Rome stamt en nu enigszins in de vergetelheid raakt, weer in het leven willen roepen,” verklaart Christian de Bruyn. “Het mecenaat wist gedurende eeuwen stand te houden. Kijk maar naar Wagner, die gedurende lange tijd werd geholpen door Lodewijk II van Beieren. Om als mecenas door het leven te gaan, moest je niet alleen over voldoende financiële middelen beschikken, je moest ook duidelijk blijk geven van een persoonlijke onbaatzuchtigheid. Vandaag zijn privé-mecenassen zeldzaam. En kan men werkelijk spreken van mecenaat vanwege vennootschappen of bedrijven ? In hun geval zou men beter spreken over sponsoring.”
Het Salon staat in het teken van René Magritte hij zou dit jaar immers 100 jaar zijn geworden maar geeft daarnaast ook veel aandacht aan voorwerpen uit de Westerse Oudheid en uit Noord- en Zuid-Amerika. 70 professionele antiquairs (waarvan sommigen uit Duitsland en Frankrijk komen), gespreid over een grote oppervlakte in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, bieden diversiteit in kwaliteit. “Een kwaliteitsstuk vergaat niet, het overleeft zijn opeenvolgende eigenaars,” merkt Christian de Bruyn op. “In dat opzicht valt men beter op één goed stuk, dan dat men zijn geld uitgeeft aan drie of vier werken van mindere kwaliteit.” En kwaliteitsartikelen zijn er voldoende aanwezig. Zo stelt Axel Vervoordt een stuk in Chinees Kendi-porselein met zilverbeslag van rond 1600 voor. La Mésangère presenteert een prachtig kabinet met inlegwerk dat rond 1700 in Luik werd vervaardigd. Het topstuk bij Bernard de Grunne is een schedel van een man van de Dayak-bevolking uit Borneo en dat van Philippe Guimiot een masker uit Nieuw-Ierland. Bij Bernard Croissy vindt men dan weer een sabel van Maarschalk Ney. Ook de schilderijen mogen er zijn, zoals ” L’Ostendaise” (1904) van Ensor bij Van de Velde ; ” Les patineurs du Bois de Boulogne” van Alfred Stevens bij Campo en Campo, een inkttekening van Gustave Doré bij Arnoldi-Livie, een naaktstudie van Van Rijsselberghe bij Noortman of een “Stilleven” van Brusselmans bij Patrick Derom. En vergeten we vooral niet het Luikse en Gentse edelsmeedwerk, de art nouveau- en art déco-objecten of de archeologische vondsten zoals een Sumerisch beeld in albast (Mesopotamië, 2500 voor Christus) en een Gandhara bas-reliëf uit Pakistan. Dus vóór de verrukking in het oog van de mecenas oplicht, zullen eerst alle nieuwsgierigen en verzamelaars hun ogen kunnen uitkijken.
ALAIN DELAUNOIS
Paleis voor Schone Kunsten te Brussel (ingang Ravenstein), van 23 januari tot 1 februari, van 12 tot 21 uur. Op zondag van 11 tot 19 uur. Internet-adres : http://www.antiques-world.com
Porselein en zilverwerk uit China, Ming-dynastie, bij Vervoordt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier