ANDERSEN

Spel voor studenten

Onlangs is Andersen Consulting gestart met een Student Treasure Hunt on the Web. Nog tot 9 november kunnen laatstejaarsstudenten zich laten registreren als deelnemer ; ze krijgen dan een password om gedurende drie weken mee te spelen (van 14 november tot 5 december). Elke week wordt een “sleutel” gegeven, en op basis daarvan moet men naar de oplossing zoeken. Via het net geeft men de antwoorden, die vervolgens opgeslagen worden.

De eerste twee weken maakt het niet uit of iemand als eerste dan wel als laatste met zijn antwoord komt ; in de derde week telt het tijdstip wel mee. Tijdens de finale in februari zullen 24 gelukkigen in groepjes van drie strijden om prijzen zoals een multimediacomputer, retourtickets naar Chicago, retourtickets naar een Europese bestemming en een GSM met chipkaart.

Andersen voert deze actie om het imago van het bedrijf bij de studenten op te krikken. “We willen onze zichtbaarheid bij de studenten verhogen,” zegt Eric Monnoyer van Andersen Consulting in Brussel. “We hopen dit jaar 150 nieuwe medewerkers aan te werven, maar er bestaan nog altijd misverstanden over onze sector. Men denkt dat wij alleen maar experts zoeken met veel ervaring, en ook dat wij uitsluitend adviseren. We zijn echter sterk gericht op implementeren : we maken onze handen vuil.” Er werd gekozen voor een wedstrijd via Internet, omdat dit elektronisch medium de nodige impact zal geven.

De actie is een pilootproject voor Europa. Het idee ontstond vorig jaar ; het werd ontwikkeld samen met medewerkers die vers van de universiteit kwamen. Bij studenten is ook gepeild of ze aan een dergelijke wedstrijd zouden deelnemen. Dan moeten ze echter wel weten dat het spel bestaat ; daarvoor is een mediacampagne opgezet met posters en folders op de campussen van universiteiten en hogescholen.

In acht universiteiten wordt zwaarder campagne gevoerd : Brussel (VUB en ULB), Leuven, Louvain-la-Neuve, Luik, Namen, Gent en Antwerpen. Bovendien is er een mailing gestuurd naar 57.000 studenten. “Er verschijnen ook twee advertenties in Knack en Le Vif. Er is een samenwerking met Radio 21 dat elke zondagmiddag een programma heeft via Internet. De sites zijn dan ook te zien op Tele 21,” aldus Edwin Van der Ouderaa van Andersen Consulting.

De toegang tot het net is vrij makkelijk : de meeste universiteiten hebben aansluitingen en desgewenst kunnen de studenten het spel ook spelen in een cybercafé. Men heeft zelfs gedacht aan Belgische studenten die in het kader van Erasmus-projecten in het buitenland vertoeven.

Andersen is niet de enige onderneming die actief is aan de universiteiten : multinationals als Procter & Gamble en Unilever doen ook aan campus recruitment. Hoe hard is de concurrentie tussen de verschillende bedrijven die dingen naar de gunst van briljante eindejaarsstudenten ?

“Er is grote concurrentie,” zegt Monnoyer. “Daarom willen we ook de echte motivatie van de studenten kennen, we moeten weten welk soort job ze verlangen. Van hun kant willen de studenten weten hoeveel opleiding wij hun nog geven en welke verantwoordelijkheden ze krijgen.”

Men houdt geen uiteenzettingen over het bedrijf op de campus, maar nodigt de studenten uit om elders meer te vernemen over Andersen Consulting. Monnoyer weet ook dat studenten steeds vroeger op zoek gaan naar informatie in verband met de carrière na hun studies. “Om het verschil te maken, moeten wij laten zien hoe we werken.” Het spel op Internet moet in de eerste plaats naambekendheid creëren, waarop men dan verder kan bouwen.

Voor het project wordt samengewerkt met een aantal sponsors. “Niet voor het geld,” zegt Van der Ouderaa. “We willen dat het spel niet eenmalig blijft, maar een traditie wordt. Daarom willen we een breder draagvlak dan alleen Andersen Consulting.”

ERIC MONNOYER EN EDWIN VAN DER OUDERAA (ANDERSEN CONSULTING) Naambekendheid creëren bij studenten, om makkelijker te kunnen rekruteren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content