‘Anders zijn is de boodschap’
Inge Ampe tekende een jaar geleden voor een ingrijpende carrièreswitch. Na een kwarteeuw bij dezelfde werkgever, verliet ze ING, om de taak van chief commercial officer (CCO) op te nemen bij Argenta.
U kwam voor het eerst in uw loopbaan in een totaal nieuwe omgeving terecht. Hoe anders is het DNA dat u ontdekte bij Argenta?
INGE AMPE. “Argenta heeft een bijzonder, zeg maar uniek DNA. De bank zweert bij een term als ‘nabijheid’ en zet sterk in op persoonlijk advies. Onze stijl is rechtdoorzee en no-nonsense. Wij hebben familiale aandeelhouders met een langetermijnvisie. Dat verklaart de aanpak. Argenta heeft ook de keuze gemaakt enkel in te zetten op particuliere kredieten en daar wijkt het niet van af. Ook dat maakt ons anders.”
In een mature markt als de bankensector komt het erop aan het verschil te maken. Hoe doet Argenta dat?
AMPE. “Wij hebben als een van de enige banken nog een echt gratis basisaanbod van bankdiensten. Dat wordt heel erg gesmaakt door onze klanten, merken we.”
De wereld van de banken is meer dan ooit in verandering. Hoe beleeft u dat in uw functie van chief commercial officer? Welke gevolgen kan die verandering hebben op de markt?
AMPE. “We zien een toenemende consolidatie van de markt en wij moeten die trend dus rigoureus in de gatenhouden. De grote uitdaging voor ons is mee te groeien, zonder onze eigenheid te verliezen.”
Het aantal kantoren daalt systematisch bij alle banken. Internet- of thuisbankieren is al langer een trend. Hoever kan een bank daarin gaan zonder de dienstverlening aan de klanten te ondergraven?
AMPE. “Het spreekt voor zich dat de gewone transacties almaar meer digitaal gebeuren. Daar spelen we op in met onze app. Maar onze echte toegevoegde waarde ligt in het persoonlijke contact en de adviesverlening op belangrijke momenten in het leven van onze klant. Onze kantoorhouders en hun teams spelen daarin een cruciale rol, blijkt uit intern onderzoek.”
Is het belangrijk dat Argenta Vlaamse aandeelhouders blijft hebben?
AMPE. “Argenta heeft naast de hoofdaandeelhouder (de familie Van Rompuy, nvdr) ook coöperatieve aandeelhouders: de Argenta-kantoorhouders en zelfs klanten. Die aandeelhouders komen lang niet alleen uit Vlaanderen, maar ook uit Brussel en Wallonië. Onze aandeelhouders hebben één zaak gemeen: ze wensen overduidelijk een langetermijnvisie. Die duurzaamheid speelt op vele fronten. Zo hebben wij bijvoorbeeld geen bonuscultuur, op geen enkel niveau in de organisatie.”
Hoe zat het dit jaar met uw work-life-balans? Had u als West-Vlaamse bijvoorbeeld nog tijd om naar de wedstrijden van Club Brugge te gaan kijken, een van uw hobby’s?
AMPE. “Aangezien Club Brugge meestal in het weekend speelt, lukt dat nog wel vrij aardig. In de week ben ik meer en meer Antwerpenaar ( lacht).”
Inge Ampe
Is: CCO Argenta Vrije tijd: supporter Club Brugge
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier