Ambitieus in het veld en op de vastgoedmarkt
Wout Van Aert was de revelatie van het veldritseizoen. En dus een uitstekend uithangbord voor zijn sponsor Vastgoedservice, het makelaarsnetwerk dat op de vastgoedmarkt eveneens de gevestigde waarden uitdaagt.
Het gaat snel voor de veldrit- en wielerploeg Vastgoedservice-Golden Palace. Op 1 januari 2014 verscheen de ploeg voor het eerst aan de start van een veldrit. Een goed jaar later heeft het team met Wout Van Aert de vicewereldkampioen en de nummer één op de UCI-ranking in zijn rangen.
Op de vastgoedmarkt rijdt ook hoofdsponsor Vastgoedservice zich in de kijker. Het Kempische makelaarsnetwerk opent in een hoog tempo nieuwe vestigingen en noemt zichzelf ‘het snelst groeiende vastgoedkantoor in Vlaanderen’. Dat kan kloppen. Vier jaar geleden had Vastgoedservice vestigingen in Mol en Neerpelt, nu staat de teller al op tien. Vooral in Limburg en de Antwerpse Kempen zijn de ‘te koop’-borden van Vastgoedservice prominent aanwezig. Maar het breidt zijn werkterrein ook uit naar andere regio’s. “We kijken uit naar een geschikte locatie in Antwerpen en in Aarschot”, zegt commercieel verantwoordelijke Geert Vanhoof. “In Sint-Truiden hebben we net een pand gekocht. In Bree lopen de onderhandelingen om een pand te huren.”
Een netwerk en de daaraan gekoppelde schaalvoordelen zijn volgens Vanhoof nodig om de investeringen in een andere aanpak te kunnen dragen. “Er staan veel woningen te koop, dus je moet je onderscheiden”, weet Geert Vanhoof. Een ‘te koop’-bord plaatsen, een foto nemen met je iPhone en een zoekertje zetten op Immoweb… Die manier van werken is voorbij. We hebben veel geïnvesteerd in een heel performante website. We werken voor ieder pand ook samen met een professionele fotograaf. En voor verouderde panden schakelen we een technisch tekenaar en een interieurarchitect in. Die maken plannen en visualisaties van hoe het pand er na renovatie uit kan zien. Vooral de vrouwen vinden dat een geweldige tool.” Hij voegt eraan toe dat die inspanningen ook meestal resulteren in een ‘betere’ verkoopprijs.
Het juiste DNA
Een netwerk biedt ook een commercieel voordeel, meent Geert Vanhoof. “Ongeveer 30 procent van de kopers zoekt een woning in de eigen streek. Dat is veel, maar het betekent ook dat 70 procent een ruimere actieradius heeft. Een makelaar die alleen in de eigen gemeente actief is, laat dus een groot potentieel liggen.”
Vastgoedservice heeft de ambitie in heel Vlaanderen actief te zijn. “Voorlopig hebben we alle kantoren in eigen beheer, maar in de volgende groeifase kunnen daar misschien ook franchisekantoren bij komen.”
De snelle groei zie je ook in de omzet. Tussen 2011 en 2013 verdubbelde de bruto toegevoegde waarde van 750.147 euro naar bijna 1,6 miljoen euro. Maar de groei ging gepaard met een negatief bedrijfsresultaat (-16.799 euro in 2013). “We hebben de voorbije jaren veel geïnvesteerd”, verklaart Vanhoof. “We hebben panden aangekocht, we hebben de website uitgebouwd en we hebben vooral veel tijd, energie en middelen in onze mensen geïnvesteerd. Zonder vastgoedervaring, duurt het gemakkelijk zes maanden tot een jaar voor nieuwe medewerkers renderen.” De resultaten van 2014 zijn nog niet gepubliceerd, maar volgens Vanhoof was het bedrijfsresultaat het voorbije jaar positief. De bruto toegevoegde waarde zou zijn gestegen tot 1,9 miljoen euro.
Vastgoedservice heeft 27 mensen op de payroll staan. Een jong team, de meesten zijn tussen 25 en 40 jaar. “We ontvangen maandelijks ongeveer 1200 sollicitaties en toch vinden we moeilijk mensen met het juiste DNA”, zegt Vanhoof. “Dat is misschien wel de grootste rem op onze groei. De meeste medewerkers hebben een bachelordiploma, maar dat is geen vereiste. Gezond boerenverstand vind ik veel belangrijker. Onze medewerkers moeten ook sociaal zijn en over een groot netwerk beschikken. Tegelijkertijd vragen we dat ze hun sociaal leven op een laag pitje zetten. De belangrijkste uren voor ons zijn de avonduren. Het is niet vanzelfsprekend dat te combineren met een gezinsleven en sociale activiteiten.”
Met een commissie van 4 procent profileert Vastgoedservice zich niet als een prijsbreker op de vastgoedmarkt. “We zijn trots 4 procent te vragen”, zegt Vanhoof. “Wat wij doen, doet niemand op de Belgische markt. Die kwaliteit leveren, dat gaat niet tegen een lagere commissie.” Toch klinkt het bij concurrenten dat Vastgoedservice behoorlijk agressief te werk gaat. “Wat is agressief?”, reageert Vanhoof. “Ik begrijp dat sommige concullega’s ons niet graag zien komen in hun gemeente. Maar ben je agressief als je een folder in een bus steekt van een woning die al twee jaar te koop staat?”
Veldrijden leeft en rendeert
De sterke toename van het aantal spontane sollicitaties bij Vastgoedservice linkt Geert Vanhoof aan de sponsoring van de wielerploeg. “Het heeft onze naambekendheid een geweldige boost gegeven.” Het budget dat Vastgoedservice investeert in de wielerploeg wil hij niet bekendmaken. “Maar je mag wel schrijven dat het veel meer is dan verwacht. Maar het is een peulschil in vergelijking met wat radio- en tv-reclame ons zouden kosten. De return is veel groter dan het vooropgestelde doel. Het BK veldrijden was goed voor meer dan 1,2 miljoen kijkers. De sport leeft enorm. De naambekendheid helpt ons als nieuwe speler snel een plaats te veroveren in een nieuwe markt. En het is ook een troef bij de verkoop van een pand: er komen meer kandidaat-kopers op af.”
Vooral de sterke prestaties van Wout Van Aert maakten dat Vastgoedservice het voorbije veldritseizoen vaak over de lippen ging. Geert Vanhoof geeft toe dat de snelle ontbolstering van Wout Van Aert hem ook heeft verrast. “In de sport krijg je niets op bestelling. Maar ik zou het toch ook geen toevalstreffer noemen. We hebben ons laten omringen en adviseren door mensen die veel meer van wielrennen kennen dan wij.”
LAURENZ VERLEDENS, FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER
“Een makelaar die alleen in de eigen gemeente actief is, laat een groot potentieel liggen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier