Ambitie in moeilijke tijden

In West-Vlaanderen haalt Daikin Europe nv de grootste omzet met 1,344 miljard euro. Maar de ambities van het bedrijf reiken verder. Tegen 2015 wil het zijn omzet verdubbelen. “Ik zie geen enkele reden waarom we die droom niet zouden waarmaken”, zegt voorzitter Frans Hoorelbeke.

Daikin Europe werd in 1973 opgericht in Oostende, als dochteronderneming van het Japanse Daikin Industries. Vandaag draait Daikin Europe driemaal zoveel omzet als in 2000. Om snel op marktfluctuaties te kunnen inspelen, produceert Daikin graag zo dicht mogelijk bij de klant. Er zijn productiesites in Oostende, Duitsland, Italië, Tsjechië en Groot-Brittannië. “Bovendien hebben we stelselmatig onze distributeurs opgekocht. Zo kregen wij een beter inzicht in de markt”, vertelt Frans Hoorelbeke.

Daikin is het meest bekend om zijn airconditioningsystemen, maar het speelt ook op andere markten een belangrijke rol. Dankzij de overname van het Amerikaans McQuay, is Daikin nadrukkelijker aanwezig op de markt van ijswatersystemen.

Zes jaar geleden begaf Daikin zich ook op de verwarmingsmarkt met de lucht-waterwarmtepomp Daikin Altherma. De binnenunit van het systeem werd in Oostende ontwikkeld.

Ten slotte levert Daikin ook lagetemperatuurtoepassingen. Voor kleine tot middelgrote warenhuizen kan het bedrijf bijvoorbeeld één systeem aanbieden met airconditioning, lagetemperatuursysteem en diepvries. In de winter wordt de warmte van het lagetemperatuursysteem en de diepvries gerecupereerd voor de verwarming. Het systeem levert op jaarbasis een energiebesparing op van 50 procent.

De basisresearch gebeurt in Japan, maar voor de toepassingsgerichte research richtte Daikin Europe in oktober 2011 het European Development Center op in Oostende. De bedoeling is dat het bedrijf beter kan inspelen op de specifieke Europese behoeften.

De succesvolle medeontwikkeling van de Daikin Altherma-warmtepomp heeft een grote rol gespeeld in de beslissing van het Japanse Daikin om het onderzoek en ontwikkeling (O&O) te decentraliseren.

Groeimarkten

Daikin Europe is ook verantwoordelijk voor de groeimarkten: het Midden-Oosten, Afrika, Rusland en Turkije. In september 2011 nam Daikin het Turkse Airfel over. Daarmee kreeg het een productiesite en een distributienetwerk in handen. Op termijn moeten van daaruit het Midden-Oosten en Afrika worden bediend. In Dubai heeft Daikin een eigen verkoopfiliaal voor het Midden-Oosten, met als voornaamste markten Dubai, Abu Dhabi en Saoedi-Arabië.

Daikin Europe nv wil het nummer één in de airconditioningmarkt blijven. De grootste groei moet komen van groeimarkten. Daikin zal ook zijn verkoopfilosofie aanpassen en meer en meer totaaloplossingen aanbieden. De toekomst is aan het totaalcomfort: verwarming, koeling, luchtreiniging, -bevochting, -ontvochting, ventilatie in één systeem.

“Wij beleven moeilijke tijden”, zegt Frans Hoorelbeke. “Maar een crisis biedt ook opportuniteiten. Wij zijn een bedrijf met veel ambitie. Tegen 2015 willen wij onze omzet verdubbelen. Ik ben zeker dat we die ambities kunnen waarmaken.”

KATIA GROSEMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content