Als u uw vrouw wil laten blozen
Voor maneschijn moet u zelf maar zorgen, maar voor rozengeur kan u in elk geval in Sint-Pieters-Woluwe terecht. Au nom de la rose verkoopt niets anders.
Toen Hervé Dupont een Parijse winkel van de Franse franchiseketen Au nom de la rose binnenstapte, was hij zo onder de indruk van het concept dat hij meteen een Brussels filiaal wou openen. Hij trok zijn stoute schoenen aan, informeerde naar de franchisevoorwaarden en kreeg snel het fiat van de grote baas. Een half jaar later, in augustus 1999, ging het eerste niet-Franse filiaal van Au nom de la rose open, in Sint-Pieters-Woluwe.
“Het unieke aan Au nom de la rose is dat het alleen rozen en daarvan afgeleide producten verkoopt,” vertelt medevennoot Nadine Valpiani. “Doordat alle aankopen worden gegroepeerd vanuit Parijs, kunnen we de rozen tegen een lage prijs inkopen. Daardoor kunnen we de boeketten het hele jaar door tegen dezelfde prijs aanbieden, ook in de winter dus.”
Au nom de la rose verkoopt als enige in België een tiental exclusieve producten op basis van rozen, zoals zeep, kaarsen en interieurspray. Zelfs rozensiroop en -confituur zijn mogelijk. De afgeleide producten zijn goed voor zo’n 20% van de omzet.
Het Parijse moederbedrijf werd in 1991 opgericht. Sinds 1994 breidt het stelselmatig uit. Er zijn intussen tien vestigingen in Parijs, twaalf in de rest van Frankrijk en het buitenbeentje in dus Brussel. Dupont en Valpiani hebben de exclusiviteit voor heel België bedongen. “We willen in de komende drie jaar drie winkels in het Brusselse openen. Op termijn hopen we ook op filialen in Antwerpen en Gent, maar dat is nog veraf. Hoewel we vaste instructies hebben over design en meubilair van de winkels, zijn de kosten van de winkelinrichting immers voor onze rekening,” zegt Valpiani.
Elke week laat Valpiani ongeveer 5000 rozen leveren, die uit Nederland, Frankrijk en Ecuador komen. “Maar je hebt natuurlijk de absolute topdagen zoals moederdag, Kerstmis en Valentijn. Voor moederdag alleen heb ik 8000 rozen besteld.”
De maandelijkse omzet bedraagt een half miljoen frank. Valpiani: “Bij het begin stegen we maandelijks met 10 tot 15%. Nu begint onze verkoop te stabiliseren. Van Parijs krijgen we echter geen streefcijfers opgelegd.” Gemiddeld komen er volgens Valpiani zo’n 600 klanten per maand over de vloer. Dat zijn overwegend vrouwen van tussen de 35 en 45 jaar. “Daarnaast spelen bedrijven ons de verjaardagen van het personeel door, zodat ze met onze hulp hun secretaresses op tijd in de bloemetjes kunnen zetten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier