‘ALS IEDEREEN OP ZIJN BESTE POSITIE SPEELT, GERAAK JE VERDER’

Tien jaar geleden richtten de drie jonge ingenieurs Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke het modehuis FNG op. Het is in een decennium tijd uitgegroeid tot een internationale speler met 130 eigen winkels, meer dan 900 medewerkers en een omzet van meer dan 135 miljoen euro. Het is vooral bekend van labels zoals Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en Claudia Sträter.

Om de groei voort te zetten, versterkte FNG Group dit jaar het kapitaal met 10 miljoen euro. Econopolis Private Investments trad toe als nieuwe aandeelhouder. Topman Dieter Penninckx werd in het voorjaar nog uitgeroepen tot ‘grootste durver’ in ondernemingsland. “Dat was een heel positieve ervaring die we hebben gedeeld met alle medewerkers. Het is ook een bekroning voor het mooie parcours van de drie oprichters. Tien jaar geleden raadde iedereen ons af om dit bedrijf te beginnen. Vandaag openen we jaarlijks een twintigtal winkels en werven we voortdurend nieuwe mensen aan”, vertelt Penninckx.

Hoe ziet u uw sector evolueren de komende jaren?

“Ik ben optimistisch van aard, maar uitdagingen zijn er voldoende. Vandaag wordt er meer dan vroeger naar ondernemers gekeken om het verschil te maken. In onze sector is de uitdaging hoe we een duurzame onderneming kunnen uitbouwen. Niet alleen winst najagen, maar ook duurzaam ondernemen. Dat betekent de winst gebruiken om de uitdagingen van morgen aan te gaan.

“We leven in een wereld die zou moeten consuminderen. Ik voel dat veel van deze vraagstukken vandaag ernstiger worden genomen dan tien jaar geleden. Waar produceer je? Hoe produceer je? Dat speelt meer en meer een rol in onze business. Het gaat om respect voor mensen, voor de omgeving. Duurzaam ondernemen is constant een aandachtspunt. Voor ons is het een evidentie. Elke stap in de keten houden we tegen het licht. We willen ook bij onze leveranciers aanwezig zijn, om daar de werkomstandigheden na te gaan. Een waterdicht contract is niet voldoende, het moet verder gaan dan je ziel afkopen. Al is alles perfect doen moeilijk, natuurlijk.”

Is dat de ingenieur in u die alles wil meten en weten?

“Ingenieurs worden opgeleid om zaken te analyseren en te synthetiseren, dat is een voordeel. Net omdat de drie oprichters niet in de textielsector geboren zijn, bekijken we problemen anders en zoeken we naar alternatieve oplossingen. Wat we doen is geen rocket science, het is een meer systematische manier van werken. Tot in de details kritisch kijken naar wat mensen doen. Dus niet alleen hard voor een doel gaan, maar ook kijken naar de context en nagaan ‘hoe goed’ en ‘wat’ we aan het doen zijn? Want de verkeerde dingen heel goed doen, is niet de bedoeling, dat is zoals succesvol een afgrond inrijden.

“Het is belangrijk dat er op elk niveau van de organisatie wordt nagedacht. Ook een magazijnier kan een oplossing hebben voor een aanslepend probleem. We hebben nood aan kritische geesten. In iedereen zit een ingenieur verscholen, alleen moet je de ingenieur in jezelf wakker weten te houden.”

Met welke ontwikkelingen houdt u rekening in uw bedrijf?

“We zien dat er een grote consolidatiebeweging bezig is in onze sector. We bouwen voort op het idee om verschillende merken op een stevig basisplatform, met een goed uitgebouwde backoffice, in de markt te zetten. Zo kan je ook voor nichecollecties grootschaliger werken.

“Onze samenwerking met Tim Van Steenbergen is daar een voorbeeld van. Zo kunnen designers focussen op wat ze het beste kunnen — ontwerpen –, terwijl wij ervoor zorgen dat de collectie geproduceerd wordt en haar weg vindt naar de consument.

“Coöperatie is het model van de toekomst. Als iedereen op zijn beste positie speelt, geraak je verder. Daarom geloof ik ook in gedeeld leiderschap. We hebben het geluk dat we met drie zijn. Anja is ingenieur-architect en focust meer op het creatieve van de business. Manu houdt zich meer met het operationele bezig. Je moet je sterktes uitspelen. Zo kunnen we ons wapenen voor wat er op ons afkomt.”

K.D.C.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content