Als het wat meer mag zijn
Zowat vier jaar geleden lanceerde Volkswagen de Arteon: een hippere en stijlvollere versie van de Passat, maar dan met vijf deuren en een sierlijke lijn die doet denken aan een coupé. Eind vorig jaar kreeg het model een facelift. Volkswagen greep die gelegenheid aan om er ook een breakversie van te maken. Alleen noemt de autowereld dat in het geval van een vier- of vijfdeurs coupéachtige berline geen break of station wagon meer, maar een shooting brake. Marketing, inderdaad.
Met de Arteon en deze Shooting Brake mikt Volkswagen op een publiek dat iets meer wil dan de hogere middenklasse, de VW Passat, en toch niet blind kiest voor duurdere premiummerken als Audi, Mercedes of BMW. Zich onderscheiden van de Passat doet de Arteon in de eerste plaats met een sierlijkere vormgeving, meer basisuitrusting en een kwalitatief hoogstaandere interieurafwerking, met aluminium en hoogglanzend materiaal.
Maar het blijft een Volkswagen. Bij de lancering vroegen nogal wat gespecialiseerde journalisten zich af waarom je dan niet gewoon voor de goedkopere Passat zou gaan. Wij draaien de vraag liever om: waarom zou je nog voor een duurdere grote break van Audi of Mercedes gaan, als je deze fijnbesnaarde Arteon al voor iets meer dan 40.000 euro kunt kopen, weliswaar met een kleinere motor dan die van onze testversie? Het is heerlijk reizen in deze stijlvolle break. Bij een hoge belasting schraapt de viercilinder zijn ietwat rauwe keel, maar met een gewoon rijgedrag – met respect voor de snelheidsbeperkingen – klinkt hij zijdezacht en beperkten we het verbruik tot 6,7 liter. Dat is niet alleen knap voor zo’n grote auto, maar ook minder dan de WLTP-norm. Achterin hebben de passagiers een zee van ruimte, ook voor het hoofd en de benen.
De Arteon Shooting Brake komt standaard met de nieuwe Digital Cockpit Pro van Volkswagen. Kenners van het merk weten dat er in de plaats van de klassieke tellers nu een scherm zit dat de bestuurder helemaal volgens zijn smaak kan instellen. Hij moet wel alles regelen met het aanraakscherm ¬ een nieuwe trend bij de Duitse constructeur. Geef ons maar gewone, fysieke knoppen om de temperatuur van de airco in te stellen.
Volkswagen Arteon Shooting Brake
Motor:
4-cilinder turbobenzine, 1984 cc, 190 pk
Max. koppel: 320 Nm bij 1500 tot 4100 t/m
Prestaties:
Topsnelheid: 233 km/u
0-100 km/u in 7,9 sec.
Normverbruik: 7,6 liter/100 km
Testverbruik: 6,7 liter
CO2: 149 gr/km
Instapprijs:
48.790 euro
+
Zeer stijlvol
–
Aanraaktoetsen
3 X Arteon SB
1. De breakversie van de Arteon is even lang als de berline: 4,87 meter. Dat resulteert in een koffervolume van 565 liter, amper 2 liter meer dan de gewone Arteon (950 euro goedkoper in het geval van onze testwagen). De keuze tussen de berline en de shooting break is dus vooral een esthetische overweging, veeleer dan een praktische. Over die praktische kant nog dit: de laaddrempel van de koffer is behoorlijk hoog.
2. De instapversie van de Arteon SB komt met een viercilinder turbobenzine van 1,5 liter, een bekende krachtbron in het gamma van de VW-groep. Die is goed voor 150 paarden en een prijskaartje van 40.300 euro. Dat is een slordige 5000 euro meer dan voor de VW Passat break. Dieselen, met 150 paarden, kan vanaf 42.710 euro.
Ondertussen is het gamma uitgebreid met de obligate PHEV-versie, een oplaadbare hybride. In het vooronder zijn de benzine- en de elektromotor samen goed voor 218 paarden. Met volgeladen batterij raak je in de meest ideale omstandigheden 60 kilometer ver, zonder dat de benzinemotor aanslaat. Prijs: 53.570 euro.
3. Een uitstekende optie voor wie het comfortniveau nog wat hoger wil tillen: akoestisch versterkte ruiten die ervoor zorgen dat de buitengeluiden nog veel beter worden gefilterd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier