Als een straaljager
De CBR1100 XX van Honda, ook wel de Super Blackbird genoemd, is met zijn 1137 cc en 164 pk het summum dat een motorrijder op het gebied van kracht en prestaties kan wensen.
Het is geen toeval dat Honda voor zijn CBR1100 XX het koosnaampje Super Blackbird reserveerde. Deze machine kan de vergelijking met een straaljager inderdaad best doorstaan : de 1137 cc metende viercilinder in lijn levert 164 pk af en is daarmee goed voor een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Het uitgangspunt bij de bouw van deze motor was dan ook eenvoudig : Honda wilde ‘s werelds beste sportmachine ontwikkelen vandaar het enorme vermogen en de hoge topsnelheid.
Toch bezorgt die snelheid de Europese verkooporganisatie blijkbaar een gewetensprobleem. Is 300 kilometer per uur nog sociaal aanvaardbaar ? De Honda-verkopers leggen dan ook liever de klemtoon op andere interessante kenmerken van de motor. De remmen bijvoorbeeld : die zouden de rijder een totaal nieuwe ervaring geven. De remmen zijn inderdaad fantastisch (de voorrem-hendel bedient zowel de twee forse schijven in het voorwiel als de schijf in het achterwiel). De acceleratie is dat ook. In een mum van tijd bereikt u hoge snelheden. U kan bijvoorbeeld zonder problemen naar tweede versnelling schakelen als de kilometerteller al 120 aanwijst. Als men “rustig” rondrijdt in vierde versnelling (toch nog altijd goed voor boetegevoelige snelheden), daarna even wat extra gas geeft en naar een hogere versnelling schakelt, levert dat een snelheid op die interessant is op een racecircuit, maar op de Brusselse ring bijvoorbeeld te veel van het goede is. Ongeacht in welke versnelling u ook rijdt (drie, vier, vijf of zes), er is altijd vermogen op overschot. Dat vermogen gaat trouwens over een breed toerental, wat een ontspannen rijstijl mogelijk maakt.
De Blackbird is ontwikkeld voor zeer hoge snelheden. Wie de machine normaal gebruikt, merkt dan ook dat de limiet nog lang niet is bereikt. De stroomlijn haalt de winddruk van de rijder weg, waardoor de indruk ontstaat dat men eigenlijk niet zo snel gaat. Men zit comfortabel en sportief op de machine, en een rit van een paar uur vormt zeker geen aanslag op de conditie. Niettegenstaande zijn hoge cilinderinhoud heeft Honda de motor compact kunnen houden (gewicht 223 kilo). De motor blijft in alle omstandigheden handelbaar, zelfs op bochtige wegen.
De Blackbird is mooi, snel, en de verleiding is groot om alle mogelijke superlatieven uit de kast te halen. Zelfs het prijskaartje valt mee : 485.000 frank. Inderdaad, de prijs van een middenklassewagen, maar die biedt heel wat minder rijplezier.
AD VAN POPPEL
Honda’s CBR1100 XX Topsnelheid van 300 kilometer per uur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier