AllisBlue wil geen octrooioorlog

Het Brusselse AllisBlue lijkt zijn verwachte octrooi op ‘sms2mail’ niet met harde hand te willen gaan afdwingen.

AllisBlue, leverancier van marketingdiensten via verkorte sms-nummers, denkt er niet langer aan om van licenties op zijn ‘sms2mail’-patent zijn voornaamste inkomstenbron te maken. Dat zegt gedelegeerd bestuurder Eric Delfosse. Eerder was de intellectuele eigendom precies daarvoor ondergebracht bij de Luxemburgse Tiagala Holding, gesteund door – volgens Delfosse – Nederlands durfkapitaal van Insinger de Beaufort. “AllisBlue heeft het patent teruggenomen,” zegt Eric Delfosse nu.

Dat is merkwaardig, omdat eind juni het Europees Octrooibureau in een brief aan Pronovem, de patentadvocaten van AllisBlue, de intentie heeft bevestigd om het aangevraagde patent toe te kennen. Drie dagen na de verzending van de brief van het Europees Patentbureau verhoogde AllisBlue zijn kapitaal met 300.001 euro tot 762.650 euro in een transactie die AllisBlue op ongeveer 9,7 miljoen euro waardeert. Technisch directeur Jean Adam komt mee in de raad van bestuur.

Sms2mail dekt een systeem waarbij een gsm-nummer aan een e-mailadres wordt gekoppeld. Zodra u bent geregistreerd, kunt u codewoorden naar een verkort sms-nummer sturen en zo allerlei diensten opvragen op uw pc. Dergelijke toepassingen zijn intussen algemeen ingeburgerd, zodat er uit afgedwongen licenties goed geld zou kunnen worden gehaald. Tegelijk noemen informatici als Pieter Hintjens van Imatic (SMS@) de patentaanvraag van AllisBlue te breed en te evident om stand te houden. “SMS@ wordt trouwens niet door dit patent geraakt,” specificeert Pieter Hintjens. Ook gedelegeerd bestuurder Chris Proot van Mr. SMS/Infotech onderstreept dat zijn dienst heel anders werkt dan sms2mail. En Jean-Luc Rochet van Minfo uit Louvain-la-Neuve verwacht dat nu ook zijn eigen patentaanvraag zal worden goedgekeurd (zie Trends, 26 mei 2005, blz. 66).

In plaats van de kaart van de octrooijuristen te trekken, zoekt AllisBlue zich nu breed te profileren als hét sms-naar-internetplatform in samenwerking met operatoren, reclameregies, adverteerders en de overheid. Met de Federatie van Europese Direct Marketing wil Delfosse onderzoeken hoe AllisBlue een Europese database van gsm- en e-mail-adressen kan creëren, die gewaarborgd uit handen van spammers blijft. Ook wil hij de telecomregulator vragen een reeks verkorte sms-nummers te introduceren die, zoals 0800-nummers, duidelijk gratis zijn.

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content