ALLESETER
Slokop Shanks.
Naast huishoudelijk afval verwerkt de Britse milieugroep Shanks ook industriële reststoffen. In Vlaanderen leggen de dochters Sobry (Roeselare) en Vancoppenolle (Kortemark) zich respectievelijk toe op vloeibare en vaste afvalstoffen. Silvamo (Torhout) en Inafzo (Zonnebeke) baten de stortplaatsen van de groep uit. Marpos (Zeebrugge) reinigt scheepsoliën.
Sobry is marktleider in de fysio-chemische en biologische zuivering van afvalwater. Daarnaast droogt het bedrijf industrieel slib en recycleert het vliegassen uit huisvuilverbrandingsinstallaties tot brandbare materialen. De totale capaciteit bedraagt zo’n 185.000 ton. Jaarlijks realiseren de 120 medewerkers een omzet van 1,2 miljard frank.
Gedelegeerd bestuurder Geert Schoutteten: “Wij bieden de klant een totaaloplossing aan: van ophaling en analyse tot vernietiging en nuttige toepassing. Nu de wetgever het storten steeds meer aan banden legt, specialiseren wij ons vooral in de voorbehandeling. Indien mogelijk vormen we het afval om tot herbruikbare grondstoffen. Zo voegen we bijvoorbeeld zaagsel toe aan slib en minerale vetten, zodat het eindproduct een uitstekende brandstof wordt voor de cementindustrie. Het dioxineschandaal leverde ons vorig jaar een mooi contract van minstens 100 ton extra op.”
Met het oog op een volledig ketenbeheer kocht Shanks begin mei de puinbreker De Paepe in de Gentse haven over. Het bedrijf, met 98 medewerkers en een jaaromzet van 800 miljoen frank, zit in een gerechtelijke procedure rond milieu-overtreding verwikkeld. Dat is het gevolg van een falende wetgeving, vindt de voormalige eigenaar en huidige bedrijfsleider Ignace De Paepe: “Het Vlaamse milieureglement maakt nog altijd geen duidelijk onderscheid tussen afval en grond. Als je de wetteksten letterlijk interpreteert, moeten alle snelwegen in ons land afgebroken worden, want die bevatten allemaal gerecycleerde materialen van meer dan vier centimeter dik en dat mag voorlopig nog niet. Gelukkig hebben we eindelijk de betrokken overheden kunnen overtuigen om deze anomalie aan te passen. Daar wordt binnenkort werk van gemaakt.”
Gedelegeerd bestuurder Philippe Marcuz van Shanks België: “De nieuwe acquisitie vult onze bestaande activiteiten zowel geografisch als operationeel perfect aan. Bovendien zijn er uitstekende synergiemogelijkheden met de bestaande dochters. Naast de verwerking van bouwafval doet De Paepe nu ook aan de biologische zuivering van licht vervuilde gronden en houtrecyclage. De snippers worden als biomassa in Zweden verkocht. Ten slotte investeren we in milieuvriendelijk transport per binnenschip. Eind augustus zal de kaaimuur klaar zijn. Het vervoer van puin over de weg of het water kost respectievelijk 275 en 100 frank per ton. Reken zelf maar uit.”
Eric Pompen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier