Alle ogen op uw profiel gericht
Rekruteerders en hr-managers maken steeds vaker gebruik van sociale netwerken, en vooral LinkedIn. Hoe kunt u hen naar uw profiel leiden?
Bent u op zoek naar iets nieuws en wilt u gevraagd worden door werkgevers of headhunters? Verzorg dan uw profiel op LinkedIn. Steeds meer headhunters maken immers gebruik van het ietwat ‘professionelere’ sociale netwerk om kandidaten te zoeken of inlichtingen in te winnen.
Xavier Mezquita, managing director van rekruteringsbureau Mezquita & Associates, zegt dat hij de voorbije maanden al meerdere mensen aangeworven heeft via dit kanaal. Hij is zelfs van plan om voortaan een deel van zijn budget voor de klassieke rekruteringssites te migreren naar LinkedIn, dat ook betalende opties biedt. Ook enkele grote consultancykantoren geven toe dat ze LinkedIn gebruiken om te kijken wat de concurrentie doet en om de loopbanen van bepaalde mensen te volgen. Uw LinkedIn-account verzorgen is dus zeker zinvol. Hier volgen enkele tips.
1. Vermeld uw verwachtingen
U kunt uw profiel zo wijzigen dat u de aandacht trekt en de relevantie van uw cv in de verf zet. Schrijf eerst en vooral alles in het Engels: dan hoeft u niet alles in de twee landstalen te schrijven. Vervolgens gaat u onder ‘Profile’ naar ‘Edit Profile’. Naast uw naam klikt u op ‘Edit’ om uw basisinformatie te wijzigen en in het gedeelte ‘Professional Headlines’ beschrijft u in enkele krachtige zinnen uw loopbaan, vorige werkgevers en positieve eigenschappen. Dat verschijnt zodra uw contacten uw LinkedIn-account zien. U kunt ook uw naam en voornaam groeperen in ‘First Name’. Zo hebt u in ‘Last Name’ de plaats om een slagzin toe te voegen van het type ‘Looking for New Challenges’. Dat is vrij direct, maar het kan in de smaak vallen. Mezquita: “Het is een manier om de aandacht te trekken van headhunters. Die weten meteen met wie ze te maken hebben en kunnen besluiten om het profiel wat grondiger te bestuderen.” Let wel op: uw huidige baas of collega’s hebben misschien ook toegang tot uw LinkedIn-account.
2. Cv en sleutelwoorden op de voorgrond
Terwijl u uw profiel bijwerkt, maak dan ook een link aan naar een webpagina – WordPress bijvoorbeeld of een persoonlijke pagina – waarop u vooraf een volledig en goed opgesteld cv hebt geplaatst. Nog een praktische tool is Doyoubuzz.com, een platform om cv’s van de ‘nieuwe generatie’ te creëren (online, met videofilmpje enzovoort). Mezquita raadt bovendien aan om het webgedeelte van uw profiel te gebruiken om een reeks sleutelwoorden toe te voegen die te maken hebben met de baan die u zoekt. Zo vergroot u uw kansen wanneer een rekruteerder opzoekingen doet via Google of rechtstreeks op LinkedIn. Wanneer u bijvoorbeeld een baan als marketeer zoekt in de farmaceutische wereld, zorg er dan voor dat er sleutelwoorden verschijnen van het type ‘marketing’, ‘communicatie’, ‘farma’ enzovoort. Met de ‘Hulpprogramma voor zoekwoorden’-tool van Google AdWords kunt u achterhalen wat de meest relevante en meest gebruikte zoekwoorden zijn bij opzoekingen op het internet. Aarzel niet om enkele woorden te gebruiken uit het jargon van uw vakgebied of van de functie die u graag zou krijgen. Voor bepaalde specifieke functies kunnen zulke termen de aandacht trekken van rekruteerders die op zoek zijn naar die zeldzame parel.
3. Nodig de ‘leeuwen’ uit
Sommige mensen verzamelen contacten op LinkedIn en hebben er duizenden. Zij worden de Lions (leeuwen) genoemd. Het is heel nuttig om hen tussen uw connecties te hebben staan (doorgaans aanvaarden ze iedereen in hun contacten). “Zo komen er onmiddellijk een heleboel contacten binnen handbereik”, aldus Mezquita. De kandidaat heeft zo op LinkedIn meer personen ter beschikking in de tweede graad en kan hen makkelijker contacteren via aanbevelingen. Bovendien, zo menen enkele experts, vormt een persoon met veel (kwaliteitsvolle) contacten een geruststelling voor toekomstige werkgevers. Het geeft blijk van een zeker niveau van erkenning. U vindt ze via de zoekmotor van LinkedIn, want ze integreren het woord Lion in hun naam.
4. Ga op zoek naar rekruteerders
De tijd van de rekruteerders, en van de meeste managers, is kostbaar. Daarom aanvaarden ze snel de interessante profielen. Om ze te vinden, kunt u gebruikmaken van de geavanceerde zoekmotor van LinkedIn, stelt Mezquita voor. Daar voert u het zoekwoord ‘rekrutering’ in en selecteert u een paar details voor onder meer een geografisch doelgerichte opzoeking. En dan verschijnen de interessante rekruteringsondernemingen. Mezquita raadt aan contact op te nemen met de rekruteerders of de mensen die u kent binnen het bedrijf. Dat kan via LinkedIn of telefonisch.
5. Wees actief
Nog een manier om op te vallen op LinkedIn: hier en daar reacties plaatsen binnen groepen die gekoppeld zijn aan uw activiteit. In het menu vindt u een tabblad ‘Groepen’. Daar hebt u keuze te over. LinkedIn stelt groepen voor die u leuk zou kunnen vinden, groepen waar uw contacten deel van uitmaken of een zoekmotor. Als u op een intelligente en gepaste manier reageert in de groepen die gelinkt zijn aan uw opzoekingsdomein, levert dat u geloofwaardigheid op en trekt u de aandacht van eventuele rekruteerders in die groepen.
6. Onderzoek uw e-reputatie
Het heeft geen zin om voor een aantrekkelijke LinkedIn-account te zorgen, als u verder niet let op wat u over uzelf online plaatst. Met een paar muisklikken heeft de rekruteerder toegang tot uw Facebook-pagina, de discussiefora waarop u actief bent en uw persoonlijke foto’s. Vergeet dus niet na te gaan wat de anderen allemaal over u kunnen vinden via Google, 123people enzovoort. En draag ook zorg voor uw andere webprofielen.
CHRISTOPHE CHARLOT
Als u uw naam en voornaam groepeert onder ‘First Name’, hebt u onder ‘Last Name’ de plaats om een slagzin toe te voegen, zoals “Looking for new challenges”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier