Alfa Romeo 147
De Alfa 147 is niet voor niets verkozen tot Auto van het Jaar 2001.
Een internationale jury van Europese autojournalisten heeft de Alfa Romeo 147 tot Auto van het Jaar 2001 verkozen. De Alfa haalde het nipt van de nieuwe Ford Mondeo.
De Alfa is de jongste jaren uitgegroeid tot een verkoopsucces, iets waaraan de Alfa JTD-turbodiesel met common-railtechnologie niet vreemd zal zijn. Moderne diesels dringen zich steeds meer op als de motoren van de 21ste eeuw. De 147 is een typische rijmachine. Het is een sportieve interpretatie van verfijnde autotechnologie, iets wat zich vertaalt in een bloedmooi design, een vinnig temperament, hedendaagse benzine- en dieselmotoren, een elegant en sportief interieur en een volledige standaarduitrusting.
De 147, met zijn verfrissend design, zijn veilig, dynamisch rijgedrag en zijn budgetvriendelijk prijskaartje, zal ongetwijfeld heel wat jongeren aanspreken. Onze voorkeur gaat uit naar de Selespeed in combinatie met de 2-liter Twin Spark benzinemotor (1970 cc; 150 pk; verbruik: 8,9 l/100 km; topsnelheid: 208 km/u.; prijs: 885.000 frank, BTW in). Het model is onmiddellijk leverbaar. Selespeed staat synoniem voor een nieuwe manier van rijden. De semi-automaat is een gerobotiseerde, elektronisch gestuurde manuele bak die zeer snel en vanop het stuur van de ene verhouding naar de andere gejaagd kan worden zonder te ontkoppelen. Selespeed combineert de voordelen van een automatische versnellingsbak met de sportieve rijstijl van een handgeschakelde versnellingsbak. Zo’n automaat is een primeur in het 147-segment.
Selespeed is onmiddellijk beschikbaar bij de driedeursversie. Het is wachten tot april op de 147 vijfdeurs en de JTD-motor (1910 cc; 110 pk; verbruik: 5,7 l/100 km; topsnelheid: 189 km/u.; prijs: vanaf 724.000 frank).
Het 147-gamma omvat vier motorversies (1.6 Twin Spark van 105 pk, 1.6 TS van 120 pk, 1.9 JTD van 110 pk, en 2.0 TS van 150 pk), twee koetswerkuitvoeringen, drie- en vijfdeurs, twee versnellingsbakken (manueel en Selespeed) en twee afwerkingsniveaus ( Progression en Distinctive). Er zijn ook veertien koetswerkkleuren, drie uitrustingsniveaus (elegant, klassiek en sportief) en een brede waaier van opties en accessoires.
Wij waren vooral onder de indruk van de soepele, sportieve prestaties en de uitgebreide standaard veiligheids- en comfortuitrusting.
patrick op de beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier