Aldi verliest door opgang Lidl

Het marktaandeel van Aldi groeit in ons land niet of amper. Daar zit de opmars van Lidl voor een groot deel tussen. Dat is de conclusie van een onderzoek naar de groei van hard discounters in België van GfK Panel Services Benelux.

Op basis van de voedingsaankopen van drieduizend gezinnen besloot het onderzoeksbureau dat acht op tien Belgen ten minste eenmaal per jaar inkoopt bij een hard discounter, wat in het derde kwartaal van 2007 het gezamenlijk marktaandeel van Aldi en Lidl op 16,8 % bracht. Met een marktaandeel van 10,9 % in het derde kwartaal van 2007 trekt Aldi nog steeds het leeuwendeel naar zich toe, maar groeit daarmee amper 0,2 % in vergelijking met vorig jaar en verliest zelfs marktaandeel in vergelijking met het kwartaal ervoor. Dat terwijl het aantal winkelpunten van de hard discounter het voorbije jaar wel van 422 naar 434 steeg. AC Nielsen meldde in zijn ‘Voedingsuniversum’ in september al dat het aandeel van de hard discounters in 2006 quasi stabiel bleef op 14 %, ondanks de opening van 31 nieuwe winkels.

Aldi en Lidl konden de afgelopen jaren wel een sterke groei noteren door het grote aantal winkelopeningen. Daar er in België al een Aldi is per 20.000 inwoners, wordt het moeilijk op die manier te blijven groeien. “Om iedereen te bereiken, moeten er winkels blijven bijkomen, maar dan zal Aldi’s omzet per vierkante meter dalen”, merkt Dirk Vanderveken van GfK op. Maar GfK zoekt de verklaring voor de groeivertraging van Aldi vooral bij diens rechtstreekse concurrent Lidl, die hetzelfde cliënteel aantrekt en ondertussen ook A-merken distribueert.

Ivan Sabbe, ex-topman van Lidl in België, bevestigt dat Lidl inderdaad zijn groeistop wist te verleggen dankzij deze A-merken, maar bemerkt dat de hard discounter met deze strategie eerder klanten afsnoept van soft discounter Colruyt. “Aldi is een sterke keten en heeft zeer trouwe klanten die niet geïnteresseerd zijn in merken”, voegt hij toe. Volgens Vanderveken verliest Colruyt inderdaad in zekere mate klanten aan Lidl. Hij wijst er wel op dat Colruyt licht blijft groeien en verklaart de afname in klantentrouw aan Aldi doordat 88 % van de Lidlvestigingen zich in de directe omgeving van een Aldi bevinden.

De oplossing voor Aldi ligt er volgens Vanderveken in om niet langer zoveel mogelijk bezoekers te trekken, wel elke bezoeker met een zo hoog mogelijke rekening naar buiten te sturen. Bijvoorbeeld door duurdere wijnen tijdens de feestdagen of bereide maaltijden aan te bieden.

SjS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content