Alain Boucheron Van pronkzucht naar intiem genot
De besloten feesten van de high society zijn vrijwel de enige gelegenheden waarop een vrouw nog kostbare juwelen draagt. Een tentoonstelling in Brussel van kostbare sieraden uit het Parijse Musée Boucheron is een zeldzame kans om in dat genoegen te delen. Een gesprek met Alain Boucheron, de voorlopig laatste vertegenwoordiger van een echte dynastie.
SERGE VANMAERCKE
Van het Vaticaan tot aan de koninklijke hoven, overal heeft een nieuwe moraal de pracht en praal van weleer verdrongen. Vroeger kon men zich Elizabeth Taylor, Sofia Loren of Marilyn Monroe nauwelijks voorstellen zonder diamanten. Nu pakt de vrouw veel minder vaak uit met juwelen van edelstenen en kostbare metalen, wat niet betekent dat ze niet meer bestaan. Meestal blijven de mooiste stukken verborgen in de duisternis van een kluis. Morele skrupules in een wereld die dagelijks met armoede wordt gekonfronteerd, de evolutie van de mode naar meer eenvoud en de angst voor diefstal of agressie brengen de eigenaars van kostbare moderne of antieke juwelen ertoe hun schatten in veiligheid te brengen, waar niemand ze ziet. Zelfs de foto’s in de tijdschriften tonen zelden vrouwen met juwelen. De namen van de grote juwelierszaken worden trouwens steeds vaker geassocieerd met meer betaalbare accessoires of parfums. Een kwestie van diversifikatie en marketing.
Belangstellenden kunnen zich nu een beeld vormen van de evolutie van het juweel, nog steeds het meest exclusieve teken van vrouwelijke luxe, op een tentoonstelling die van 22 tot 29 september plaatsvindt in Brussel : de Parijse firma Boucheron expozeert een tachtigtal kostbare juwelen in de juwelierszaak van S & T Verhoogen, die ze tot haar ambassadeur heeft uitgeroepen.
De “haute joaillerie”
hoort meer thuis in het domein van de sierkunsten dan in de Schone Kunsten. Juweelkunst wordt gekenmerkt door de kwaliteit en zeldzaamheid van de materialen en de kreativiteit en technische know-how van de edelsmid. Boucheron is ongetwijfeld één van de grootste namen van de internationale juwelierswereld. Zijn geschiedenis begon in 1858, toen Frédéric Boucheron in het Palais Royal in Parijs diamanten begon te verkopen, inlegwerk van goud op staal en sieraden van bergkristal, ebbehout en de zeldzaamste stenen. Vier generaties later belanden we bij Alain Boucheron, de huidige nummer één van de zaak, die sinds 1893 aan de Place Vendôme is gevestigd, in de vroegere residentie van de Comtesse de Castiglione. Alain Boucheron is zowel manager als designer.
Pracht en praal.
Sinds de tijd van Napoleon III tot de dag van vandaag is het beeld van de (rijke) vrouw sterk veranderd. We zijn van de “femme-papillon” geëvolueerd naar de vrouw in jeans en T-shirt, met een omwegje langs de “Jolie Madame” en de jongensachtige “la garçonne”. Toch blijft Boucheron goede zaken doen, wat lijkt aan te tonen dat de huidige generatie van de high society het niet moeilijker of minder breed heeft dan haar voorgangers.
Alain Boucheron : “Elke periode heeft zijn krisissen en zijn maharadja’s. Ik ga mee met mijn tijd, net zoals mijn vader, mijn grootvader en overgrootvader dat vóór mij hebben gedaan. Zij hebben de zaak door perioden geloodst die soms moeilijker waren dan de onze. Vandaag beschikken we over andere manieren om de evolutie voort te zetten : een opening naar de wereld zoals nooit tevoren, nieuwe technieken in alle domeinen, meer kennis van zaken. “
Eenvoud is in.
De televisie en de tijdschriften doen ons geloven dat de sterren, de prinsen en prinsessen, de Rich & Famous, doodgewone mensen zijn. Eenvoud is de grote gemeenschappelijke deler geworden. Is dat een handicap voor een ontwerper van kostbare juwelen ?
Boucheron : “Neen, want die trend is geen afwijzing van het kostbare. Hij heeft te maken met een ander gedrag van het individu, een afkeer van pronkzucht, een evolutie naar een meer besloten leven met een grotere aandacht voor het persoonlijke genoegen. Dat is geen bezwaar om van kostbare objekten te houden. Integendeel, de terugkeer naar de echte waarden gaat samen met een verlangen naar perfektie. Voor een designer is dat een erg boeiende kreatieve en technische uitdaging. “
Marilyn Monroe
was getooid met een dubbele clip met diamanten op een rechthoekig decolleté toen ze “Diamonds are a girl’s best friends” zong. Vandaag aarzelt Madonna niet om “Material Girl” te zingen met juwelen die er wel heel gesofistikeerd uitzien maar duidelijk nep zijn. Wat is uw mening over namaakstenen en fantaziejuwelen ?
Boucheron : “Ze zijn in de eerste plaats een antwoord op de onweerstaanbare behoefte van de vrouw om zich mooi te maken. Die aantrekkingskracht is even oud als de mensheid zelf. Fantaziejuwelen kunnen een vrouw verleidelijk maken en geven haar vooral het heerlijke gevoel dat ze mooi is en dat is voor mij de echte waarde van een juweel. Ik heb persoonlijk heel veel waardering voor sommige couturierjuwelen die duidelijk blijk geven van kreativiteit. “
Fantaziejuwelen
liggen binnen het bereik van de meeste mensen, maar zelfs met kleine juwelen is dat niet het geval. Welk sieraad geven mannen, die geen fortuinen bezitten, aan hun nieuwe verovering ?
Boucheron : “Ongetwijfeld een ring, het symbool van de eeuwige band, de belofte van liefde. Geen enkel juweel in de geschiedenis van het sieraad heeft zo’n sterke affektieve en symbolische waarde. Het is ook het meest zichtbare juweel voor de vrouw die het draagt. “
Boucheron heeft onlangs een kollektie brede ringen in drie kleuren goud gelanceerd voor 2900 FF, ongeveer 18.000 BF.
Ook mannen
dragen tegenwoordig juwelen. Juwelen zijn niet langer typisch vrouwelijke attributen. Wat vindt u van de evolutie van het mannenjuweel ?
Boucheron : “Het mannenjuweel is in de loop der jaren enorm geëvolueerd. Het was en is dat in sommige kulturen nog altijd beladen met allerlei waarden : een ereteken, een bewijs van sociaal lidmaatschap, een gebruiksvoorwerp, een symbool. In de moderne westerse wereld ontwikkelt het zich duidelijk van een gebruiksvoorwerp naar een accessoire, dus een objekt dat zuiver voor het genoegen wordt gedragen. We zien dat heel goed in het domein van de horloges. De mannen van vandaag gebruiken niet meer uitsluitend het horloge dat ze bij hun plechtige kommunie hebben gekregen of van hun grootvader hebben geërfd. Ze willen verscheidene horloges, in verschillende stijlen en technieken. Hetzelfde geldt voor de manchetknopen, die mannen graag assorteren bij hun kleding. “
Hoogtepunten van de juweelkunst Boucheron. Juweliers Verhoogen, Waterloolaan 53 en 57b, 1000 Brussel. Tel. (02) 513.49.44. Van 22 tot 29 september, dinsdag tot zaterdag van 10 u. tot 18 u.30 en maandag van 14 u. tot 18 u.
Het Musée Boucheron in Parijs kan op aanvraag worden bezocht : Tel. 33 (1) 42.61.58.16.
Alain Boucheron, manager en designer van het huis met die naam, vierde generatie.
Halssnoer, clips en ring van goud, bezet met ronde, peervormige en spoelvormige diamanten. Het halssnoer is bezet met 280 diamanten (34 karaat) en een in peervorm geslepen diamant (8 karaat), omgeven door 16 diamanten (3 karaat) voor het passementstrookje. Hedendaagse kreatie, tentoongesteld in Brussel.
Armband van goudvlechtwerk, kop met voluten, bezet met ronde diamanten en gekalibreerde saffieren (1944-1950). Tentoongesteld in Brussel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier