Al Pijnacker (45): ‘De pure fleetmanager is een luxefunctie geworden’
Het gaat snel voor Al Pijnacker. Meer dan een jaar geleden startte hij als Automotive Business Line manager bij Aon Belgium. Nu is hij tot director customer solutions gepromoveerd en wordt hij lid van het directiecomité van Aon Belgium. De rode draad door zijn functies is advies aan bedrijven over risicobeheer en de zoektocht naar de beste verzekeringsvoorwaarden voor hun wagenpark. Aon telt in België 370 medewerkers en is een van de belangrijkste industriële verzekeringsmakelaars en consultants gespecialiseerd in risicomanagement en voordelen voor werknemers. “De poot die zich bezighoudt met advies over fleetbeheer is zeer belangrijk”, weet Pijnacker. “De bedrijfswagen speelt een belangrijke rol in de salarisopbouw. Enerzijds is het wagenpark almaar ecologischer, anderzijds zoeken bedrijven naar advies en begeleiding om kosten te verlagen.”
Waaruit bestaat dat advies?
AL PIJNACKER. “We zoeken samen met de klant naar de beste verzekeringsvoorwaarden op de markt en bieden alternatieve programma’s aan om het risico zo goed mogelijk te plaatsen. Bedrijven brengen ook het dagelijkse beheer van schade bij ons onder.”
U wordt director customer solutions. Wat houdt dat in?
PIJNACKER. “De naam zegt het zelf. En via Aon Affinity, een dochter van Aon, richt ik mij ook op particulieren. We willen werknemers, privépersonen, zelfstandigen en kmo’s, al dan niet gegroepeerd in een partner van Aon Affinity, benaderen met verzekeringsoplossingen.”
Aon publiceerde onlangs een onderzoek dat aangeeft dat risicomanagement in het vlootbeheer meestal wordt herleid tot het voorzien in een veiligheidsuitrusting in de wagen. Maatregelen die een veiliger rijgedrag moeten bevorderen, zoals rijopleidingen, worden slechts aarzelend ingevoerd. Wat vindt u daarvan?
PIJNACKER. “De opvolging van schadegevallen is voor verbetering vatbaar. Slechts 7 procent van de ondervraagde werkgevers besteedt aandacht aan de oorzaak van ongevallen en slechts 10 procent voert hierover een gesprek met de chauffeurs. Van een beloningsschema voor veilige chauffeurs is slechts in 8 procent van de gevallen sprake. Slechts één vijfde van de Belgische bedrijven vindt een verbod of beperking van gsm-gebruik achter het stuur prioritair. Een mentaliteitswijziging dringt zich op. Je hoeft niet onmiddellijk met hoogtechnologische snufjes en telematica aan de slag te gaan. Preventieve maatregelen zoals onlinecursussen en sensibilisering over veiligheid werpen hun vruchten af.”
Waarom hebben bedrijven daar zo weinig aandacht voor?
PIJNACKER. “Dat heeft te maken met het feit dat de pure fleetmanager in het bedrijf een uitstervend ras is. Het is een luxefunctie geworden. Nu wordt die taak almaar meer overgenomen door bijvoorbeeld de hr-afdeling, de facility- of financeafdeling of wordt het uitbesteed aan een fleetmanagementbureau. Als er een fleetmanager is, dan heeft die te weinig tijd om zich met alles bezig te houden. De aandacht gaat vooral naar het aanleggen van een wagenpark dat niet te duur is. Zaken als CO2-uitstoot of de duur van de contracten zijn belangrijker dan het risicobeheer. Bovendien geeft de studie ook aan dat het managementteam van een bedrijf de fleetmanager niet genoeg steunt in zijn acties. Wellicht heeft dit met andere prioriteiten te maken.”
A.M.
“Preventieve maatregelen zoals sensibilisering over veiligheid werpen hun vruchten af”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier