AKSENTEN. PODIUM
TENTOON
Waar vroeger het Antwerpse veilinghuis Campo gevestigd was, heeft galeriehouder Stan Lauryssens nu een overzichtstentoonstelling van de Cobra-kunstenaars ondergebracht, met schilderijen, werken op papier en beelden van onder meer Karel Appel (zie foto), Corneille, Pierre Alechinsky, Asger Jorn en Carl-Henning Pedersen.
Cobra is de naam waaronder van 1948 tot 1951 een aantal jonge experimentele kunstenaars uit COpenhagen, BRussel en Amsterdam zich verenigden in hun strijd tegen de verstarring in de kunst van na de oorlog. Met hun eigen woorden : “Een schilderij is een schreeuw, een naakt, een kind, een tijger achter tralies. ” Zei Karel Appel. En Corneille : “Ik wil kunst maken die een kind van vier jaar moet kunnen begrijpen. ” Op de kunstmarkt is deze stroming vandaag erg populair, wat meebrengt dat het Cobra-logo ook graag gedrukt wordt op werken die deze kunstenaars na de opheffing van de groep in 1951 hebben gecreëerd.
De organizator beroemt er zich op dat in deze tentoonstelling naast werk van de grote namen ook “voor het eerst in het commerciële kunstcircuit” werken worden geprezenteerd van enkele minder gekende Cobra-kunstenaars als de Duitsers K.O. Götz en Heinz Trökes en de Brit William Gear.
Cobra 1945-1995, tot 30 juni, alle dagen van 11 tot 18 uur. Meir 47, 2000 Antwerpen. tel. (03)227.43.59.
MUZIEKTEATER
Kameropera Transparant is één van die kleine gezelschappen in Vlaanderen die bewijzen dat ook buiten de Munt of de Vlaamse Opera schitterende muziekdrama’s worden gecreëerd. Ditmaal staat Een Leugen van Schoonheid op de pupiters, een voorstelling opgebouwd rond liederen van de Amerikaanse komponist Samuel Barber op teksten uit de poëziebundel “Chamber Music” van de Ierse auteur James Joyce. Barber (1910-1981), een fan van van Mozart, Chopin en Debussy, ontwikkelde een unieke stijl. Eenvoud en puurheid primeren al kan dat wat verwonderlijk lijken, als u weet dat hij daarbij gebruik maakte van alle technieken die in de 20ste eeuw werden ontwikkeld. Hij was zelf zanger en pianist en wist dus goed hoe een lied op te bouwen.
Sopraan Anne Cambier en tenor Philippe Defrancq nemen de zangpartij voor hun rekening, Reinout De Smet de pianistieke begeleiding, Guy Coolen de regie.
Op maandag 24 april om 20 uur in de Beursschouwburg, Brussel. tel. (02)513.82.90. En op 29 mei in Maastricht. Info : Transparant, tel. (03)225.17.02.
OPTOCHT DER DIEREN (KAREL APPEL, 1949)
TEATER
De Blauwe Maandag Compagnie maakt van schrik niet “Vrijen met Dieren” een uitbundige zedenkomedie.
Kunnen mensen van elkaar houden ? En wat is dat eigenlijk, de liefde ? Zo gesteld, klinken ze wat plomp, maar het zijn die kernvragen die auteur Stany Crets oproept in “Vrijen met dieren”, het stuk dat vorige week bij de Blauwe Maandag Compagnie in première ging. De provokatieve titel is misleidend : bestiale toestanden zitten er niet in, al gaat het er bij momenten behoorlijk rauw aan toe in een “plat Vlaams” dat de laatste tijd (ironizerend ?) nogal populair is geworden op onze teaterpodia.
“Vrijen met dieren” is het verhaal van een kortsluiting in de relatie tussen Norma en Theo. Ze maken de som van tien jaar samen leven, tien jaar potjes gedekt houden, leugentjes om bestwil. Hij droomt meer van seks dan hij het doet. Zij zet haar dromen impulsief om in daden. Ze voert huisvriend Guy en de buren mee in een steeds uitgestrekter parkoers van seksuele onderzoekingen. Al hun verzwegen fantazieën en trauma’s komen naar boven. Werkelijkheid en fantazie vloeien in elkaar over.
Een auteur als Lars Norén zou met dat gegeven een psychologisch doorwrocht drama creëren, Stany Crets maakte er een uitbundig, bijwijlen burlesk blijspel van, waarop de akteurs van Blauwe Maandag Compagnie hun gekende talent kunnen botvieren herinner u bij voorbeeld het dolle teaterfuifje dat Wilde Lea was. Karlijn Sileghem, Peter Van den Begin, Erik Van Herreweghe, Els Dottermans en gast Jan Decleir zetten ook nu weer sterk werk neer.
Crets heeft in z’n regie ingrediënten uit talkshows, uit spelprogramma’s, uit de Franse deurenkomedie gemengd “om het publiek niet vast te pinnen op de anekdotiek”. Door middel van farce en uitvergroting wordt het “realiteitsgehalte” van het stuk onderdrukt. De akteurs zijn jongleurs, entertainers, stand-up comedians… die onbeschaamd en uitdrukkelijk solliciteren naar lachsalvo’s van het publiek (en door de regisseur bedacht werden met een applausmachine).
Crets & Co houden ons een spiegel voor, zetten aan tot nadenken over onze eigen relaties het is een stuk met “scherpe kantjes” met grappen en grollen die de voorstelling een enorme vaart geven.
RAF PAUWELS
“Vrijen met dieren” van de Blauwe Maandag Compagnie is de volgende weken onder meer te zien in de Turnhoutse Warande (25 tot 27 april, tel.014/41.69.91), de Brugse Stadsschouwburg (28 en 29/4, tel.050/33.81.67), de Leuvense Stadsschouwburg (2 tot 4 mei, tel.016/22.21.13), alsook in Aalst en Dilbeek. Nadien trekt de voorstelling naar Nederland, om dan in juni terug te komen naar Strombeek-Bever, Antwerpen, Waregem en Gent. Info : 09/233.64.62.
“VRIJEN MET DIEREN” Dolle komedie met scherpe kantjes.
TELEX
Frank Zappa, grootmeester van eigenzinnige rockmuziek maar niet bevreesd om zich ook in andere muzikale hokjes (zoals hedendaags klassiek) te begeven, wordt op zondag 30 april herdacht in deSingel (Antwerpen). Een initiatief van Radio 1 producer Zjakki Willems, die aan vijf Vlaamse komponisten de opdracht gaf een (gezamenlijke) gelegenheidskompositie te schrijven : The Purple Cucumber. Uitvoerders : het Filharmonisch Orkest van de BRTN en een aantal rockmuzikanten.
Info : deSingel, tel. (03)248.38.00
Op 2 mei gaat de nieuwe produktie van Mozarts Idomeneo in de Brusselse Munt in première. Muzikale leiding : Philippe Herreweghe. Regie : Joël Lauwers.
Info : tel. (02)229.12.11.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier