Air Belgium zet cargoactiviteiten voort onder de naam Air One Belgium

© BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK

Luchtvaartmaatschappij Air Belgium zal de cargoactiviteiten voortzetten onder de naam Air One Belgium. Dat meldt CEO Niky Terzakis vrijdag. Hij blijft aan het roer staan van het bedrijf dat na financiële perikelen overgenomen wordt door een consortium van het Nederlandse PESO Aviation Management en het Britse Air One Holding International.

De ondernemingsrechtbank van Nijvel had vorige week ingestemd met de overname van de in financiële moeilijkheden geraakte luchtvaartmaatschappij. Wanneer de naamsverandering zal plaatsvinden zegt CEO Terzakis niet, hij spreekt eerder van een “evolutie”.

PESO Aviation Management en het Britse Air One Holding International nemen enkel de cargotak van Air Belgium over. Zo blijven 197 van de 401 medewerkers, de piloten op zelfstandige basis incluis, aan boord. Voor de 204 anderen is er op de “korte termijn” geen plaats meer in het project. Het merendeel van de piloten werkt als zelfstandige voor Air Belgium. De hoofdzetel van de nieuwe entiteit blijft in het Waals-Brabantse Mont-Saint-Guibert.

“De bieder heeft het merk ‘Air Belgium’ gekocht”, legt Terzakis uit. Ze willen volgens hem het DNA van de luchtvaartmaatschappij behouden door al het betrokken cargopersoneel over te nemen. “Er verandert niets, al zal het enkel nog met cargo zijn.”

Uitbreiding vloot

Air One Belgium zou eind maart, begin april officieel het levenslicht zien met de overname van het zogenaamde AOC of ‘air operator’s certificaat’ van Air Belgium. Het directoraat-generaal Luchtvaart van de federale overheidsdienst Mobiliteit moet tegen dan het licht op groen zetten. Na verschillende controles moet die de licentie toekennen aan het nieuwe bedrijf.

De nieuwe maatschappij zal vanuit Brussels Airport opereren. De focus ligt in eerste instantie op de luchthaven van Zaventem, klinkt het. De luchtvaartmaatschappij zal beschikken over de huidige vloot van vier cargotoestellen. In de loop van de tweede jaarhelft van 2025 moeten er nog twee grote toestellen bijkomen, waarvoor intussen de zoektocht naar piloten gestart is. In de loop van 2026 zijn nog bijkomende leveringen verwacht, aldus Terzakis.

Economische werkloosheid

Het 200-tal medewerkers, bijvoorbeeld cabinepersoneel, dat de overstap niet zal maken, is momenteel in economische werkloosheid, en dat zal in de nabije toekomst zo blijven. Sommige zijn zelf reeds vertrokken. Er is momenteel geen sociaal plan, aldus Terzakis. “We weten nog niet wat de toekomst hen brengt. Daarvoor is het te vroeg.” Daarbij oppert hij de piste om opnieuw passagiersvluchten voor andere maatschappijen uit te voeren via een leasingovereenkomst.

Eind september liep een procedure van gerechtelijke reorganisatie af bij Air Belgium. Die gaf de maatschappij sinds september 2023 bescherming tegen schuldeisers. Alle passagiersvluchten, naar Zuid-Afrika en Mauritius, werden toen stopgezet, omdat die operaties “chronisch verlieslatend” waren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content