Agfa wint innovatieprijs met verpakkingsinkt
Agfa Graphics heeft een revolutionaire inktsoort voor het drukken op drank- en voedingsverpakking ontwikkeld. Het leverde de grafische divisie van de Mortselse beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert de essenscia Innovation Award op.
Met de nieuwe inkttechnologie sleepte Agfa Graphics gisteren de tweejaarlijkse prijs voor meest beloftevolle innovatie in de Belgische chemie- en lifesciencessector in de wacht. Agfa haalde het daarin van zes andere genomineerden (zie kader Van perslucht tot vaccins) die werden geselecteerd uit een totaal van 25 dossiers. “Het was een extreem moeilijke keuze”, zegt juryvoorzitter en topindustrieel François Cornélis. “Maar we moesten onszelf de discipline opleggen om één winnaar te kiezen, met alle frustraties die dat met zich brengt.”
Uniek
Agfa Graphics heeft een nieuwe inktsamenstelling ontwikkeld die geschikt is voor het drukken op dranken- en voedingsverpakking zoals petflessen en plastic bekertjes. De inkttechnologie is volgens Cornélis uniek omdat er geen partikels doorheen de verpakking kunnen migreren naar de drank of voeding. “Tot nu toe was niemand daarin geslaagd”, zegt Cornélis, die in zijn carrière hoge toppen scheerde bij PetroFina en Total. “Het is een magnifiek systeem. Inkt die migreert doorheen de verpakking en zo in de drank belandt, is natuurlijk uit den boze.”
“Het potentieel van een grafisch bedrijf als Agfa Graphics om zich door innovatie opnieuw uit te vinden, heeft indruk gemaakt op de jury”, gaat Cornélis verder. “Groot of klein, een bedrijf moet zichzelf altijd heruitvinden.”
De nieuwe technologie is vooral geschikt voor het drukken op beperkte series van petflessen. “Een gigantische markt? Neen, toch niet”, merkt Cornélis op. “Voor zeer grote aantallen zal Agfa Graphics misschien geklopt worden omdat zijn nieuwe procedé daarvoor iets te duur is. Voor grote aantallen gebruiken de drank- en voedingsproducenten doorgaans plastic labels die worden gekleefd op de verpakking. Maar bijvoorbeeld voor gelimiteerde series waarop iemand zijn naam wil laten drukken, of voor een evenement als de Wereldbeker voetbal, is dit het gepaste product. Of stel dat je je eigen sodamerk wil lanceren en dat wil testen op tienduizend flesjes, is dit erg geschikt omdat je er je naam en eigen kleur op kan zetten.”
Criteria
Agfa Graphics heeft de nieuwe inkttechnologie inmiddels al gelanceerd. Maar de innovatie zal allicht pas binnen 3 à 5 jaar een gezonde cashflow opleveren, verwacht Cornélis, die erop wijst dat Agfa voldeed aan alle belangrijke criteria voor de award. “De werkzaamheid en het nut van het product moeten bewezen zijn en moeten in België voor toegevoegde waarde zorgen. Het moet zich ook inschrijven in het kader van duurzame ontwikkeling en moet gebrevetteerd zijn.
Agfa Graphics is nog maar de tweede laureaat van de Innovation Award. Bij de eerste editie twee jaar geleden ging de prijs gezamenlijk naar de Gentse kmo Emulco en de chemiegrootmacht BASF. Emulco was erin geslaagd om het te stugge polymeer polyisobutyleen om te zetten in een bruikbare emulsie. De prijs zal om de twee jaar worden uitgereikt. “Dit evenement biedt ons meteen ook de kans onze belangrijkste boodschap duidelijk te herhalen, namelijk dat onze bedrijven hun intellectueel eigendom goed moeten beschermen”, zegt Cornélis, die tot eind 2011 vicevoorzitter was van het uitvoerend comité van Total.
BERT LAUWERS
“Dit evenement biedt ons de kans onze belangrijkste boodschap te herhalen, dat onze bedrijven hun intellectueel eigendom goed moeten beschermen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier