Afval op grote schaal
De vervuiler betaalt, maar hoeveel? Om het juiste bedrag te bepalen, legt Trans Balans het afval in de weegschaal.
De jongste jaren zien bedrijven hun factuur voor afvalinzameling almaar stijgen. Nu baseren afvalverwerkers hun rekening niet langer op het aantal ophalingen, maar op de hoeveelheid ingezameld afval.
Het Turnhoutse Trans Balans ontwerpt weegsystemen voor de ophaalwagens. “Wij leveren geijkte weegsystemen die toelaten de hoeveelheid afval te meten en te controleren,” zegt Ludo Nuyts, sales manager van Trans Balans. Momenteel werkt het bedrijf mee aan twee projecten in Frankrijk en Nederland. “Rondom het Franse Mulhouse rijden er vier wagens rond die het gemeentelijk afval verzamelen, zowel van handelaars als van burgers. De containers van de handelaars zijn uitgerust met een chip die de eigenaar en de locatie van het afval registreert. De handelaars ontvangen een gedetailleerde factuur waarop datum, tijd, afvalsoort en exacte hoeveelheid afval staan vermeld,” legt Ludo Nuyts uit. “Het inzamelen wordt op deze manier economischer omdat de vrachten van de handelaars en de particulieren in één ophaalbeurt worden meegenomen.” In de Noord-Nederlandse gemeente Emmen start over twee maanden een gelijkaardig project.
In een toekomstig project in samenwerking met een Duitse constructeur wordt de vuilvracht van particulieren gewogen. Zaakvoerder Henri Nuyts: “In het verleden concentreerden wij ons vooral op bedrijfsafval, maar de trend zal zich meer en meer uitbreiden naar het wegen van individueel huishoudelijk afval,” meent Nuyts.
Trans Balans groeide vier jaar geleden uit het bedrijf Solid Lift, een producent van laadbruggen voor voertuigen. De twee bedrijven zijn goed voor een omzet van 200 miljoen frank, waarvan de helft door Trans Balans wordt gerealiseerd. Van de 55 werknemers in de Solid Lift-groep zijn er 25 actief bij de weegsystemenproducent.
“Toen wij acht jaar geleden de vraag kregen van Van Gansewinkel om een weegsysteem te ontwerpen voor de afvalmarkt, hebben we ons meer en meer toegespitst op die technologie. Zo ontstond Trans Balans. We werken voor 99% voor de afvalmarkt.” Toch kreeg Trans Balans onlangs ook vragen uit nieuwe markten. Uit Nederland bijvoorbeeld, waar bierproducenten hun bier wegen bij leveringen op evenementen. Henri Nuyts: “Ook de dioxinecrisis zorgde voor een nieuwe bestelling. Momenteel bouwen we twee wagens voor de inzameling en registratie van afvalolie en gevaarlijke stoffen. Dat is een gevolg van de milieumeldingsplicht. In Duitsland doet men dat al langer, maar in België is er eerst een nationale crisis voor nodig.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier