Adviseur neemt het stuur over
Gentenaar Daan Schalck (45) heeft een druk jaar achter de rug als directeur van de Maatschappij voor de Linkerscheldeoever. Daar zit de afbraak van een aantal huizen in Doel zeker voor iets tussen. “Een zure appel, waar we nu best doorbijten en hem niet laten rotten.” Schalck studeerde in 1987 af als licentiaat in de geschiedenis aan de Universiteit Gent met als specialiteit de demografie in de nieuwe tijd. “Mijn thesis ging over de fiscaliteit in de zeventiende eeuw. Voor mij is de cijfermatige en socio-economische benadering van de geschiedenis een must. Dat ik hier zit, is dan ook enigszins logisch.” Zijn komst heeft ook te maken met de lang gekoesterde Oost-Vlaamse wens voor meer zeggenschap over de Waaslandhaven.
Zijn burgerdienst in het buurthuis van de Gentse deelgemeente Mariakerke was cruciaal. “Daniel Termont was toen nog onbekend en hij was er voorzitter. Het klikte tussen ons. Ik ben hem dan als adviseur gevolgd toen hij in 1989 voorzitter werd van de intercommunale waterdistributeur TMVW en hij zijn eerste rel met Suez uitvocht over de waterdistributie. Toen hij in 1995 in Gent schepen voor Economie en Haven werd, ben ik als adviseur op zijn kabinet gaan werken.”
Van daar naar de politiek was maar een kleine stap. Eerst in 1999, als opvolger van Luc Van den Bossche in de Kamer en in 2003 werd hij rechtstreeks verkozen. Niet voor lang, want amper een jaar later verliet hij de politiek en trok in bij Ernst & Young. Daar hield hij zich vooral bezig met overheidsbedrijven als De Post, de NMBS, De Lijn en de steden Gent, Antwerpen en Oostende. Begin september vorig jaar werd hij directeur van wat voluit de Maatschappij voor het Haven-, Grond- en Industriebeleid van het Linkerscheldeoevergebied heet. “In mijn vorige jobs was ik adviseur van anderen. Daarna zat ik als parlementslid aan het stuur, maar dat werkt erg traag als gewoon politicus. Nu sta ik voor het eerst zelf aan het stuur en dat is erg boeiend. Dat is ook de reden waarom ik dit doe. Zeker het voorbije jaar hebben wij hier veel meegemaakt en het blijft boeiend. Zo komt er een nieuwe afbakening van de haven, met een MER en een ruimtelijk uitvoeringsplan en straks beginnen de werken aan de Liefkenshoekspoortunnel. Er is ook de discussie over het Saeftinghedok. Het idee dat het containertransport zou verminderen als gevolg van de dure olie blijkt tot nu ook niet te kloppen. De groei zit zelfs boven de prognoses.”
Daan Schalck (45)
IS: directeur van de Maatschappij voor de Linkerscheldeoever
VRIJE TIJD: lezen, reizen, lopen en zwemmen en voetbalsupporter voor AA Gent
WVD
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier