Acht vakantietaken
Met deze verfrissende tips en ideeën kunt u het einde van de zomervakantie kruiden en straks met een goed gevoel weer aan het werk te gaan.
1. Denk positief met Jeremy Rifkin
Ideale vakantielectuur tussen twee zwempartijtjes of in een hangmat in het groen, is The Third Industrial Revolution, een boek met een optimistische kijk op de toekomst. De Amerikaanse econoom Jeremy Rifkin stelt vast dat de tweede industriële revolutie voorbij is en dat we ons dringend moeten voorbereiden op de derde industriële golf, veroorzaakt door het internet en de opkomst van hernieuwbare energie. Rifkin, adviseur van staatshoofden en regeringsleiders, beschrijft een koolstofarme samenleving, die banen en bedrijven kan opleveren. Hij roept op om voluit de kaart van de hernieuwbare energie te trekken en om woningen, kantoren en fabrieken te bouwen die hun eigen energie kunnen opwekken en delen via intelligente elektriciteitsnetwerken. “Net zoals we eigen informatie creëren en online delen, kunnen we dat ook met energie doen.” Om de veranderingen in goede banen te leiden, moeten bedrijven hun hiërarchische macht inruilen voor laterale relaties.
2. Mediteer om te ontstressen
Geen zin om straks weer meteen in de drukte en de stress terecht te komen? Maak u geen illusies: uw werkomgeving en de economische omstandigheden zijn wat ze zijn. Maar u kunt er wel voor zorgen dat u rustiger blijft en uw emoties beter onder controle hebt. Meditatie is daarbij een krachtig instrument. Mindfulness, een niet-religieuze vorm van contemplatie, is gebaseerd op eeuwenoude inzichten. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de methode echt werkt. Mindfulness draait rond de kunst om op de essentie te focussen, zelfs als de emoties hoog oplopen. De emoties blijven, maar u leert ze te observeren, zodat u er minder door wordt meegesleept.
3. Kies voor co-creatief leiderschap
Co-creatie is een managementstroming die nog niet in alle bedrijven is doorgedrongen. De innovatieprocessen worden opengetrokken: voortaan zijn ook leveranciers, distributeurs, de afdelingen van het bedrijf, sociale ondernemers, de overheid en zelfs ngo’s betrokken partij. “Co-creatie betekent dat de manager zich niet langer alwetend opstelt, maar de rol van facilitator op zich neemt. Hij bewaakt de teamspirit en leidt de informatie- en ideeënuitwisseling tussen alle partijen in goede banen”, zegt consultant Stéphane Riot.
4. Sponsor projecten
Steeds meer mensen willen hun geld zinvol besteden, blijkt uit een recente peiling van Finansol-La Croix, een barometer van solidaire financiële producten in Frankrijk. Wie zich aangesproken voelt, kan kleine geldsommen (vanaf 20 euro) lenen aan microprojecten in het buitenland via Babyloan, een website die in 2008 werd opgericht door ex-vermogensbeheerder Arnaud Poissonnier. Al 17.100 mensen hebben op die manier geld geleend aan 9500 micro-ondernemingen in twaalf landen uit Noord en Zuid, samen goed voor 3,6 miljoen euro.
Geïnteresseerden kunnen ook deelnemen aan acties van hun bedrijf. “Babyloan sluit meer en meer partnerschappen met ondernemingen”, zegt Poissonnier verheugd. “Medewerkers van die ondernemingen kunnen via een beveiligde webapplicatie een van de micro-ondernemers sponsoren die het bedrijf heeft geselecteerd. Zo organiseerde de Franse verzekeraar Maif in april een solidariteitsactie met 1300 deelnemers. In tien dagen werd 85.000 euro opgehaald voor 120 ondernemers.
5. Deel uw kennis
Wilt u uw professionele knowhow delen met sociale ondernemers uit de hele wereld, surf dan naar www.makesense.org. Jonge mensen, vaak zonder geld of netwerk, posten er hun wensen en noden, bijvoorbeeld “Ik wil mijn inkomsten diversifiëren” of “Ik heb een logo nodig, maar heb er het geld niet voor”. Aan de andere kant staan professionals die gul onlineadvies geven. Om alles in goede banen te leiden, organiseert het team van MakeSense zogenaamde hold-ups. “Dat zijn twee uur durende brainstormsessies onder leiding van onze leden, die we ‘gangsters’ noemen”, zegt Leila Hoballah (25) van MakeSense. Tijdens die sessies sprokkelen de deelnemers hun ‘buit’ (de ideeën), ze ordenen die en bouwen samen aan oplossingen. De resultaten staan open voor iedereen. Ze worden verwerkt in een filmpje en op het net gezet. Het voorbije anderhalf jaar organiseerde MakeSense bijna 300 ‘hold-ups’ in twintig landen.
6. Wees actief op sociale netwerken
Sociale netwerken worden almaar belangrijker om professionele invloed uit te oefenen. Op de website Klout.com kan u nagaan hoe het met uw internetbekendheid is gesteld. Bij de aanmelding geeft een score tussen 0 en 100 uw virtuele invloed weer. Klout berekent de score op basis van uw activiteiten op Facebook, Twitter, LinkedIn, Foursquare en Google+ (binnenkort komen daar nog netwerken bij). Reacties, likes of retweets, alles telt mee om de score te doen stijgen of dalen.
Klout ontstond in 2009 in de VS. “Ik gebruik het als een tool om in mijn dagelijkse contacten de verstandhouding te bevorderen”, zegt senior manager Michaël Tartar die bij BearingPoint internetadvies verstrekt, vooral op sociale media. “Ik chat met een medewerker over de commentaar die hij heeft gepost of ik check de score van een sollicitant, want die voegt informatie toe aan zijn cv. Als hij beweert dat hij de sociale media actief gebruikt en hij heeft een lage score, roept dat twijfels op – tenzij hij heeft aangegeven dat hij zijn activiteiten op sociaalnetwerksites niet wil laten meten door Klout.”
7. Neem deel aan conferenties
Bent u het beu om te merken hoe uw autoriteit als manager ondermijnd wordt? Om uw baas te horen beweren dat het de manager zijn schuld is als zijn team niet gemotiveerd is? “Gezag hebben – niet te verwarren met autoritair optreden – is essentieel als uw een carrière wilt uitbouwen en mentaal en fysiek gezond wilt blijven”, stelt Sylvie Deffayet Davrout, directrice van de leerstoel leadership en managementcompetenties aan de businessschool Edhec. Davrout nodigt managers en studenten uit om deel te nemen aan conferenties met zwaargewichten uit diverse domeinen: generaals, oceaanvaarders of bekende scheidsrechters.
8. Geef een groene toets aan uw carrière
Bedrijven kunnen niet anders dan zich aanpassen aan de eisen van de duurzame ontwikkeling, en elke functie heeft of krijgt daarmee te maken. In zijn jongste barometer van groene groeibanen laat het Franse rekruteringsbureau Orientation Durable zien dat bepaalde functies in de lift zitten, zoals verantwoordelijke voor energie-efficiëntie of voor duurzame mobiliteit. “Rekruteerders zoeken niet meteen specialisten in duurzame ontwikkeling. Ze zijn eerder uit op profielen die de nieuwe normen kunnen toepassen in een sector of een beroep”, zegt Jean-Philippe Teboul, directeur van Orientation durable. Bijvoorbeeld: een inkoper die iets afweet van bioproducten.
L’EXPANSION
Geen zin om straks weer meteen in de stress terecht te komen? Meditatie is een krachtig instrument om uw gevoelens onder controle te houden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier