AB InBev in West-Europa

Cijfers voor 2008, tenzij anders vermeld. Gegevens over de individuele landen, waar AB InBev actief is.

België

Bierconsumptie:

1994: 10,7 miljoen hl. 2008: 8,8 miljoen hl.

***: 2920

—: 4

°°°: 57,5 % ()

Nummer één

Meest verkocht merk: Jupiler

Marktleider:

AB InBev (57,5 %)

Verzadigde markt. Druk van onderuit (witte-productenpils) en van bovenuit (speciale bieren). Structurele daling cafés. Toenemend kortingen- beleid.

+

Zeer winstgevende markt (tot 50 % bedrijfswinst per hectoliter). Sterke lokale merken. Winst van marktaandeel in een dalende markt. Zwakke, weinig overtuigende concurrentie. Twee topbrouwerijen (Leuven en Jupille).

Duitsland

Bierconsumptie:

1992: 114,4 miljoen hl. 2008: 91,1 miljoen hl.

***: 2400

—: 5

°°°: 9,6 % ( )Nummer twee

Meest verkocht merk: Beck’s

Marktleider:

Dr. Oetker (15 %)

Een niet-geconsoli- deerde markt van 1319 brouwerijen. Prijzendruk van de winkels. Vooral huismerken winnen marktaandeel. Zwak consumentenvertrouwen.

+

Het wereldwijde imago van het land van het bier. Innovaties, vooral rond het merk Beck’s, zorgen voor een stijgende verkoop.

Frankrijk

Bierconsumptie:

1996: 22,3 miljoen hl. 2008: 17,4 miljoen hl.

***: 250

—: 0

°°°: 9,7 % ()

Nummer drie

Meest verkocht merk: Leffe.

Marktleider: Carlsberg (33,3 %)

Verzadigde markt. Verkoop in horeca daalt, klimt in de winkels (dus druk op de marges). Zwakke speler als het nummer drie. Geen sterk, leidend pilsmerk.

+

Themacafés (Leffe, Belgian beer Café) wakkeren verkoop aan. Sterke prijszetting met abdijbier Leffe.

Groothertogdom Luxemburg

Bierconsumptie:

2008: 422.000 hl.

***: 125

—: 1 (intentie tot sluiting van de brouwerij

van Diekirch).

°°°: 48,5 %Nummer één

Meest verkocht merk: Diekirch

Nederland

Bierconsumptie:

1996: 12,85 miljoen hl.

2008: 11,38 miljoen hl.

***: 700

—: 2

°°°: 15,7 % ()

Nummer drie

Meest verkocht merk: Dommelsch

Marktleider: Heineken met 47,6 %

Verzadigde markt. Prijzenslag in winkelsegment. Rookverbod in horeca. Accijnsverhoging met 30 % in 2008. Nek-aan-nekrace tussen nummers twee, drie en vier (SABMiller en Bavaria).

+

Jupiler is het snelst groeiende merk in Nederland. Marktaandeel stijgt.

Italië

Bierconsumptie:

1997: 14,5 miljoen hl.

2008: 16,6 miljoen hl.

***: 140

—: 0

°°°: 7,8 % (status-quo) Nummer drie

Meest verkocht merk: Beck’s

Marktleider: Heineken met 31,5 %

Zware terugval van de consumptie in 2009 door de recessie. Daling consumptie door prijsstijgingen. Zwakke positie als nummer drie versus Heineken en SABMiller.

+

Groeimarkt tot vóór 2009. AB InBev zit in het segment van de importbieren, met sterke merknamen en hoge marges.

Het Verenigd Koninkrijk

Bierconsumptie:

2000: 56,6 miljoen hl.

2008: 47,8 miljoen hl.

***: 2300

—: 4

°°°: 21,8 % (

)

Nummer drie

Meest verkocht merk: Stella Artois

Marktleider: Heineken met 28,2 %

Vechtmarkt met vier spelers. Prijsdruk en consolidatie in het winkelsegment. Rookverbod. Recessie door financiële crisis. Zware achteruitgang van de consumptie in horeca (-10 % in 2008). Versnipperde merkenportefeuille.

+

Vrije val van Stella Artois is enigszins gestopt. AB InBev wint opnieuw marktaandeel. Belangrijke markt voor internationale bieren want Engeland beïnvloedt de smaakpatronen in de ex-kolonies.

Legende

*** : aantal werknemers

— : aantal brouwerijen

°°°: marktaandeel

Voor AB InBev hebben de cijfers betrekking op West-Europa. Dit geldt ook grotendeels voor Carlsberg en Heineken. Met enige nuance. In de cijfers van Carlsberg steken ook de resultaten van Noord-Europa (onder meer Scandinavië). Heineken telt de resultaten in Duitsland bij de afdeling Midden-Europa. Scottish & Newcastle, in 2004 nog een zeer belangrijke speler op de Europese markt (nummer één in Engeland en Frankrijk), werd in het voorjaar van 2008 gekocht door de combinatie van Carlsberg en Heineken. Een opvallende vaststelling is de hoge winstgevendheid bij AB InBev. Het volume daalde in de periode 2004-2008 met 14 procent, de omzet met 7 procent. Maar de bedrijfswinst klom met de helft. Carlsberg zag zijn winst weliswaar met 81 procent toenemen, maar had daarvoor een even grote toename in volume nodig. Het wijst op de goede kostenbeheersing door het Braziliaanse topmanagement.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content