Aandelenvolume blijft ondermaats
De komst van het Amerikaanse beurshuis Knight Securities moest de Europese beurs voor groeibedrijven Easdaq een nieuw elan geven. Een slag in het water, zo bleek.
“Het Lernout & Hauspie-effect op het volume van de Easdaq is groter dan het Knight Securities-effect,” klinkt het bij market maker Alain Verwimp van KBC Securities. “Spijtig genoeg.”
Op 14 september bracht Trends een interview met Jos Peeters, vice-president van Easdaq. Peeters was toen erg hoopvol over de komst van het Amerikaanse beurshuis. Het bedrijf leek wel de witte ridder die de Easdaq zou redden. Knight zou als market maker (én aandeelhouder van de Easdaq met 20%) immers meer volume brengen, wat een positief effect zou hebben op de spreads. Dat is het verschil tussen de aan- en verkoopprijs die market makers voor aandelen garanderen.
“Niets van gemerkt,” zegt Verwimp. “Voor de komst van Knight bereikten we op hoogdagen volumes van meer dan 1 miljard euro. Dat niveau hebben al lang niet meer gehaald. De voorbije weken was er weliswaar een volumeopflakkering ( nvdr – zie grafiek), maar dat was vooral een gevolg van beleggers die uit vakantie terugkeerden en van de verkoop van Lernout & Hauspie-aandelen. Na de vlucht uit L&H daalde het volume weer.”
“De Easdaq is een typische kopersmarkt, die bij een hausse enorme volumes creëert,” aldus Geert Van de Walle (corporate finance, Delta Lloyd Securities). “Gaat het wat slechter, dan raak je de aandelen niet kwijt en schiet het volume omlaag.”
Ook de zogenaamde dual listings van Nasdaq-aandelen op de Easdaq brengen geen soelaas. “De spreads op de Easdaq zijn hoger dan op de Nasdaq, zodat beleggers wijselijk op de Amerikaanse markt kopen,” aldus een broker.
Volgens Verwimp is het Knight-effect gering, en dat zal waarschijnlijk zo blijven. “De modernisering van het handelsplatform, dát zal soelaas brengen voor de Easdaq. Het uitstel tot maart 2001 heeft het vertrouwen een knauw gegeven.”
Een Knight-woordvoerder laat weten dat “de spreads gradueel zullen worden afgebouwd, naarmate we bij andere makelaars meer interesse voor de aandelen kunnen wekken.” Een typisch kip-of-eiprobleem, met andere woorden. Jos Peeters reageert laconiek: “Rome is ook niet op één dag gebouwd.”
hans brockmans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier