Aan de andere kant
Dit jaar wordt ook weer een Franstalige Marketeer van het Jaar gekozen. De genomineerden zijn Alexandre Centner (Famous Clothes), Joachim Rubin (Delhaize), David Tornel (Ethias Insurance) en Catherine Willemart (Godiva).
ALEXANDRE CENTNER Verantwoordelijke marketing & communicatie Famous Clothes
Alexandre Centner werkt drie jaar voor Famous Clothes, dat outletcentra voor merkkleding groepeert. Enkel leden kunnen er aankopen doen. Hij moet de onlineshop Snapstore en de fysieke winkels, onder het label Cameleon, integreren.
Centner heeft twee passies in zijn carrière: marketing en internet. Geen wonder dat hij al snel bij eBay belandde. Na een tussenstap bij Cortal Consors trok hij in 2010 naar Famous Clothes. De onlineshop Snapstore kon wel een boost gebruiken, en de outletcentra Cameleon moesten worden geoptimaliseerd zonder onderling kannibalisme. “Snapstore bestond al drie jaar, maar het kreeg weinig ruchtbaarheid. De website richtte zich uitsluitend tot particulieren, de nieuwste collecties stonden er niet op en het marketingbudget was miniem. De ledenwerving van Cameleon gebeurde dan weer volledig via papier.”
Tegenwoordig versterken de twee merken elkaar. In de Cameleon-winkels kunnen de Snapstore-bestellingen worden opgehaald; lid worden van Cameleon kan nu ook via de website.
JOACHIM RUBIN Vicepresident marketing Delhaize
Joachim Rubin moet het DNA van Delhaize weer zichtbaar maken. Hij is de eerste vicepresident marketing bij Delhaize die niet uit de distributie komt. “Ik zeg altijd dat ik lang op de borden van de mensen heb gelegen”, lacht Rubin, als hij praat over zijn carrière als marketeer van consumentengoederen. Die voerde hem van Bongrain over Danone naar Bel Belgium. “Overal heb ik geprobeerd toegevoegde waarde te brengen.”
Sinds twee jaar zit hij aan de andere kant van de tafel. Zijn missie: Delhaize weer een eigen gezicht geven. “De groep heeft te veel richtingen uitgeprobeerd. We moeten weer een eigen strategie ontwikkelen, in plaats van die van een ander te volgen.”
Rubin praat altijd in de eerste persoon meervoud. “Ik ben een dromer”, zegt hij. “En ik wil dat anderen met mij meedromen. Onze marketingploeg moet de beste van België zijn.”
DAVID TORNEL Directeur marketing Ethias Insurance
Na twaalf jaar bij Unilever — “het mekka van de marketing” — trok David Tornel naar het andere uiterste. De verzekeringssector staat niet direct bekend als sexy. De perfecte uitdaging voor iemand die niet graag op zijn lauweren rust. Daar komt nog bij dat Ethias na de financiële crisis met een negatief imago opgezadeld zat. “Ik bouw graag een vertrouwensrelatie op tussen een merk en de consument. Als dat lukt, komt de groei automatisch.”
Hij leidt een dienst van vijftig mensen, productmanagers en marketeers. Opvallend is dat de productontwikkeling is omgedraaid: eerst het creatieve werk, dan het technische. Het merk Ethias staat nu voor drie waarden: direct contact met de klanten, perfecte dienstverlening en het DNA van een coöperatie. “Marketing mag niet beperkt blijven tot één dienst, iedereen moet eraan werken. De resultaten zijn er: onze verkoop is met meer dan 10 procent gestegen.”
CATHERINE WILLEMART Senior marketing-manager Godiva
Ook Catherine Willemart deed haar eerste ervaring op bij Unilever. “Ik was productmanager voor Bistrot Diner, in een periode dat de kant-en-klaarmaaltijden volop in opmars waren. En toen kwam Godiva aankloppen.”
Het pralinemerk besefte dat een verjongingskuur nodig was. “Godiva moest meer worden dan een geschenkje voor de grootouders.” Niets ontsnapte aan de verandering: er kwamen nieuwe soorten pralines, nieuwe verpakkingen en een nieuwe prijzenpolitiek. “Sinds 2011 ben ik senior marketingmanager voor Europa en het Midden-Oosten”, vertelt Willemart. Het doel: dubbel zo groot worden in vijf jaar. Voor elk land geldt een andere strategie, afhankelijk van de concurrentie en de plaatselijke cultuur.
“Ik hou ervan een verhaal te vertellen, het verhaal van Godiva, en te luisteren naar de reacties. Het laatste wat ik wil, is een behoefte creëren. Een product moet een geschiedenis hebben. Het marketingbudget van Godiva is verre van onbeperkt, waardoor we moeten terugvallen op de basis, op de kwaliteit van de producten en van onze mensen.”
M.Gs.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier